Jag är kassör i en förening. Fr.o.m. 2022 började vi fakturera våra medlemsavgifter i Visma eEkonomi. Vid årsskiftet fanns några obetalda medlemsavgiftsfakturor. Enligt rekommendation från BFN ska fakturerade, icke betalda medlemsavgifter inte bokas som kundfordringar vid bokslutet, vilket jag då inte gjorde.
Nu ville några av dessa eftersläntrare ha kvar sitt medlemskap och har då betalt fakturan från förra året. När jag försöker bokföra fakturan som betald vill programmet komma åt förra årets bokföring, som är låst. Efter upplåsning visade det sig att faktureringsprogrammet automatiskt bokade upp på debet 1510 som ny verifikation 2022-12-31 samt krediterade 1510 på betalningsdagen.
Vi bokför enligt kontantmetoden men vid årsskiftet började programmet automatiskt boka mot 1510 istället, samt försöker skapa debetbokning på 1510 på förra året. Jag hittar inget vettigt sätt att frångå denna automatisering, men jag kanske har missat nån inställning. Det enda som fungerat är att låta programmet boka debet 1510 i december, koririgera denna, och sedan manuellt boka debet 1510 på betalningsdagen. Alltså tre helt onödiga verifikationer för varje betalning för att komma runt det. Oavsett om jag går via bankhändelser eller försäljning vill programmet in och ändra i förra årets bokföring. Har jag missat nåt?
BFN är tydliga med vad som gäller här. (Punkt 6.48, s. 17 samt s. 43)
https://www.bfn.se/wp-content/uploads/2020/06/vl10-1-k1ideella-kons.pdf
Hej @MarApp!
Jag har undersökt din fråga djupare nu och inställningarna i programmet har utgått från de vanliga bestämmelserna kring kundfordringar vid kontantmetoden. Vilket inte är korrekt för just medlemsavgifter som du nämner. Jag kommer ta detta vidare internt och hoppas det är något vi kan förbättra. Jag uppmuntrar dig också till att lägga det som ett förslag via Feedback och förslag som ligger till vänster i ditt eEkonomi.
Du har själv hittat en bra workaround för att lösa detta och vi har inget att tillägga där. Bra jobbat! Förstår såklart att det är frustrerande men jag hoppas som sagt att vi kan förbättra detta framöver.
Du är varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar.
Jag önskar dig en fortsatt skön sommar! ☀️
/Ebba
Hej,
Jag har samma problem inför årets bokslut i en ideell förening jag är kassör för - flera hundra utestående fakturor för medlemsavgifter över årsskiftet, och de bör som sagt *inte* hanteras så som eEkonomi vill göra automatiskt.
Jag är inte heller så sugen på att behöva manuellt göra tre verifikationer per betalning nästa år. Har ni hittat någon lösning till i år?
Mvh Patrik
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.