Jag har köpt in en ny bil till företaget, och i samma veva lämnat min gamla företagsbil i inbyte. Bilen jag har lämnat i inbyte har jag även upplagd som en anläggningstillgång med månatliga avskrivningar utan restvärde. I dagsläget är det 98 000 kr kvar i avskrivning men jag byter in bilen för 50 000 kr, det finns ingen moms i denna bil. Om jag går in på anläggningstillgångar och åtgärder så vet jag att det finns ett alternativ sälj tillgång, använder jag denna funktion eller hur gör jag i detta läge eftersom jag byter in min nuvarand bil? Jag har ett aktiebolag och använder mig av Visma eekonomi och bokför via K2 kontantmetoden.
Jag har gjort lite egna efterforskningar och tror mig veta hur jag ska sköta själva leasingen UTAN kunskap om hur själva inbytet specificeras.
På administration och uppläggningsavgift, även aviavgiften på den löpande leasingkostnaden kan man väl dra av hela momsen? och bokföra på följande sätt.
6991 D
2641 D hela momsen
Förstaförhöjd leasingavgift inkl halva momsen. Utan inbytesbilen.
Eller Om det räknas som förskottsbetalning i första läget.
Förskottsbetalning
1930 K 200 000
1684 D 200 000
Vid första fakturan
1930 K 200 000 Eller 1684 K Beroende på hur första betalning sker. (Plus eventuella övriga kostnader)
1720 D 180 000
2641 D 20 000 halva momsen
Avikostnader osv
6991 D
2641 D hela momsen
Den förstaförhöjda leasingavgiften lägger jag sedan upp som en anläggningstillgång stämmer det? Jag lägger även upp automatiska periodiseringar på detta mot konto 1720, på lika lång tid som leasinperioden är dvs 36 månader. 1720 K / 5615 D.
Bokföra Månadskostnad leasing.
Exempel
1930 K 4000 (plus eventuella övriga kostnader)
5615 D 3600
2641 D 400 halv moms
Avikostnader osv
6991 D
2641 D hel moms
Restvärdet på leasingbilen hur gör jag med den? Och hur får jag in inbytesbilen i detta.
Usch nu blev det mycket och jag hoppas att jag har fått med alla frågor på en gång.
Mvh Tobbe
Hej
1. Du använder funktionen sälj anläggningstillgång för att få bort bilen från anläggningsregistret.
2. Admin, uppläggningsavgift och aviavgiften kan du bokföra på konto 6991 och 2641.
3. Den första förhöjda avgiften skall du lägga in på konto 1720 på detta sätt.
1930 K 200 000
1720 D 180 000
2641 D 20 000 halva momsen
Avikostnader osv
6991 D
2641 D hela momsen
4. Helt korrekt att du lägger upp den första förhöjda leasingavgiften som en anläggningstillgång som du sedan skriver av på 36 månader.
5. Konteringen av månadskostnaden är helt korrekt.
6. frågan om restvärdet och hur du får in inbytesbilen i det hela förstår jag inte helt den frågan behöver du utveckla mer i detalj.
/Joachim
Hej Joachim, och tacknför ditt svar.
Jo det jag menar med inbytesbilen är att den kommer ingå som en delbetalning i första förhöjd leasingavgift. 200 000 inkl moms är vad jag kommer att betala i första förhöjd. 150 000 från mitt bankkonto och 50 000 kr för min inbytesbil. Jag är dock inte säker på hur det kommer att se ut eftersom jag inte fått första fakturan ännu. Men han sa att bilen kommer fungera som del av första förhöjd avgift.
Så eftersom jag har den upplagd som anläggningstillgång och på avskrivning så undrar jag hur jag sköter det.
Mvh Tobbe
Hej
Det kommer hanteras av dels när du använder funktionen sälj anläggningstillgång för att få bort bilen från anläggningsregistret och när du sedan lägger upp den första förhöjda leasingavgiften som en anläggningstillgång.
Först blir den gamla bilen såld och utrangerad och sedan läggs den nya bilen upp med 200 000 i anläggningsregistret.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.