Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring och skatteregler vid gåvor till förmån för Covid-19 drabbade

Hej

 

Då jag har ett företag som går bra och inte drabbas av Covid-19 så skulle jag gärna skänka pengar eller helst efterfrågade produkter till behövande via mitt företag. Det jag framförallt tänker på är saker som portionsrätter, microvågsugnar och dylikt som efterfrågats av närliggande sjukhus.

 

Hur fungerar det skattemässigt och hur sköts det bokföringsmässigt?

 

Jag skulle uppskatta om ni lade in en liten artikel kring detta på sidan där ni samlar Covid-19 information, då det säkert är många mindre företag som inte drabbas som kan vara med hjälpa om man bara vet hur man går till väga.

4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @Fd medlem 

Vilket fint initiativ av dig ❤️ Vi alla måste ju verkligen fundera ut vad vi kan göra för att hjälpa dem som är utsatta. 

Såklart att vi då ska hjälpa dig med ett inlägg om hur det ska ske rent bokföringspraktiskt. Jag ska titta på det under morgondagen och hoppas på att då har ett färdig inlägg till dig och alla andra företagare som kan hjälpa till med pengar eller produkter 👍

Hej igen! 

 

Jag kommer framåt för mig men det var inte helt lätt 🙂 

Vill man som företagare donera pengar så är det en ej avdragsgill kostnad, utbetalningen bokför du mot konto 6993 - Lämnade bidrag och gåvor. 

 

När man skänker varor och produkter så är det lite olika beroende på om det är varor som du köper in för att skänka vidare på en gång eller om det är varor som du faktiskt har i din verksamhet sedan tidigare och således kanske har bokfört in på ett lager. Hur är det med produkterna som ditt företag vill skänka?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej - tack så långt.

 

För mitt företag handlar det om att köpa in varor för att skänka vidare.

 

Mvh

Anders

Hej igen! 

 

Nu har vi publicerat användartipsen Bokföra donationer och gåvor

Tack för en bra fråga!