Hej,
Vi har ett nystartat artistbolag som hanterar vårt gemensamma bands verksamhet nu när det blivit lite större.
Vi har två funderingar:
1) Som en del av upplägget med skivbolag erhåller bandet en % av alla varor som produceras med bandets logotyper på. Hur ska vi bokföra dessa så de kommer in rätt i bokföringen? Dessa tänker vi sälja vidare via bandets hemsida/e-butik.
2) Bandet har existerat i cirka 4 år och innan företaget startats upp har vi tryckt ett antal tröjor första året. Nu har vi ett litet lager kvar av dessa som vi vill få in i verksamheten också (cirka 15 tröjor) och kunna sälja dessa via ovan nämnda e-butik. Hur sköter vi detta bokföringsmässigt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Är det en % av intäkten eller en % av antalet varor frågan gäller?
Om det gäller varor sker det någon betalning till skrivbolaget på något sätt dvs att ni antingen betalar in pengar eller får pengar avdragna från belopp ni får utbetalda?
2. Förmodar att ni då lagt ut privata pengar för tröjtillverkningen och då lägger ni in detta i bokföringen på följande sätt.
Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
I en enskild firma så blir bokföringen på detta sätt (Ingen moms får dras av)
2018 Egen insättning kredit
4000 Inköp av varor Debet
I ett Aktiebolag blir konteringen liknande men man använder ett annat konto för det privata utlägget
2893 Skulder till närstående personer kredit
4000 Inköp av varor Debet
Återkom med lite mer information om frågeställning 1 så skall du få ett mer utförligt svar på den frågan också.
/Joachim
Hej, och tack för första svar!
1. Det är en % av antalet varor - ingen betalning sker från vår sida utan utöver övrig ersättning så har skivbolaget valt att vi får en % av det fysiska som egna kopior - mellan 5-10% av vad som tryckts upp beroende på vad det är (som exempel så görs det mindre upplagor av tröjor så där är det 10%, men en en upplaga skivor som pressas i 1000 ex är det 5%). Det görs inga avdrag från annan ersättning heller.
2. Exakt - det är varor som vi betalat ur egen ficka tidigare och hanterat som hobbyverksamhet. Vi är numera en Ekonomisk Förening och vi är momsbefriade då momspliktig del av omsättningen beräknades landa en bra bit under gränsen.
Om jag använder 4000 blir det en kostnad i resultaträkningen, hur påverkar det vid bokföringen senare, kan vi dra av den kostnaden trots att det här är saker som köpts in för ganska länge sedan (ca 3 år) eller behöver vi hantera det längre fram inför första bokslutet?
Hej
1. Då det inte sker någon betalning på något sätt så är det svårt att få in dessa i bokföringen. Jag skulle säga att själva mottagandet skall ni inte bokföra alls utan kan enbart bokföra försäljningen när den sker.
2. Yes du får dra av kostnaden för dem i bokslutet.
/Joachim
Toppen, tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.