Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus1
UTFORSKARE

Bokföringsfrågor

Hej, här kommer en nybörjarfråga

 

När jag registrerar t.ex. en mobilfaktura så krediteras beloppet på 2440 och moms debiteras på 2641. Båda kontona är ju i balansrapporten. Resten hamnar på 6212 som inte är i balansrapporten. Hur funkar det här med att tillgångar och skulder alltid ska balansera i balansrapporten?

 

När fakturan betalas så krediteras 1930 och 2440 debiteras. Fortfarande inte balans... eller? Vad är det jag missar? 😄

 

Tack på förhand

Rasmus

 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!


Tack för din fråga. Att balansrapporten skall balansera betyder inte att alla händelser/konton skall påverka balansrapporten. Det betyder att man skall ha lika stort saldo på tillgångar som eget kapital och skulder. 🙂 Så när man bokför intäkter/kostnader så händer två saker ( om vi tänker bort moms i detta fallet ) : En tillgång ökar/minskar och ditt resultat ökar/minskar. Tillgångar påverkar balansrapporten och resultat påverkar resultatrapporten. 

 

Så den hanteringen som du beskrivit är alltså helt korrekt. Den första händelsen visar at du fått en faktura och därmed en leverantörsskuld via konto 2440 med beloppet i kredit. Samtidigt så redovisas att du har en ingående moms på 2641 samt en kostnad på 6212. I detta tillfället så påverkar balansrapporten och resultatrapporten. När fakturan sedan betalas så bokförs skulden bort mot 2440 för att visa att den inte längre finns och samtidigt redovisas det att bankkontot har minskats på 1930. Detta påverkar bara balansrapporten för att visa att skulden minskats samtidigt som tillgångarna. 

 

Om du vill lära dig lite mer om bokföring så rekommenderar jag vår bokföringsskola som är gratis och runt 60 min här

Ha det fint, hör av dig om du vill att jag skall förtydliga något. 

 

Josefine

Tack för svar! Jag förstår det är rätt bokfört 👍🏻 Vad jag önskar jag kunde fatta bättre är hur det blir 0 längst ner på balansrapporten när fakturan betalats. Jag förstår att 1930 också är med i balansrapporten, och även 2641. Hur blir summan längst ner på balansrapporten 0? Är det kanske så att det inte blir 0 längst ner förrän man gjort deklarationen?

 

Tack för kurslänk jag ska gå den, hoppas få plats i höst också

mvh

Rasmus

Hej igen!

 

Okej jag skall försöka vara lite tydligare. Summan längst ner på balansrapporten blir aldrig noll förrän i bokslutet, eftersom att summan längst ner är det beräknade resultatet. Balansrapporten kommer alltså aldrig balanseras förrän i bokslutet, vilket är helt normalt då den under året inte är fastställd ännu. Så balansrapporten blir alltså inte 0 när fakturan betalas eftersom den inte har någon relation till det, utan till det beräknade resultatet som sedan fastställs och bokförs i bokslutet och då balanserar balansrapporten. Så mitt råd är att inte tänka alltför mycket på att balansrapporten inte balanserar förrän i bokslutet, för det kommer den aldrig göra. 🙂 

 

Hittade denna artikeln som kanske gör det lite klarare för dig. 

 

Ha det fint!

Josefine

Rasmus1
UTFORSKARE

Jaa så självklart nu. 🙂 Stort tack för att du ville förklara