Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringskonto för återbetalning från vår plattformsleverantör

Vi har fått en återbetalning från leverantören som vi hyr vår plattform till vår e-handel från pga att dem haft ett systemfel vilket har gjort att beställningar från kunder i Sverige, Norge och  Danmark har gått igenom i vår e-handel fraktfritt trots att frakt ska debiteras under en viss summa (och alltid oavsett summa till Norge). Vi har nu fått det beloppet som frakten avser på dessa beställningar återbetalda av dem vi hyr vår plattform ifrån, men jag vet inte vilka konton jag ska boka återbetalningen mot för att det ska bli rätt. Jag vet ju att jag ska boka Debet:1930, men vilka/vilket konto ska jag boka kredit mot för att det ska bli rätt? På kreditfakturan som vi fått som underlag står det följande:

 

Kreditering felaktig frakt Sverige: 62,40 kr
Kreditering felaktig frakt Danmark, Norge: 1295 kr

 

Netto: 1357,40 kr
Moms: 15,60 kr
Att erhålla: 1373 kr

 

Det måste ju bli fel om jag bokar kostnaden mot frakt? Vi betalar ju alltid till DHL när vi skickar paket oavsett så den kostnaden är ju inte fel tänker jag. Det här är ju pengar vi har "förlorat" när kunder har handlat ifrån vår e-handel som leverantören nu har ersatt oss för.

 

Någon som vet?

 

Mvh!

 

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Rekommenderar att ni krediterar samma konto ni bokar plattformshyran på. Det är ju en form av kompensation, således en kostnadsminskning.