Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma84
UTFORSKARE

Bokfört kassakonto av misstag

Hej

 

Jag råkade bokföra kassakonto 1910 istället för företagskonto 1930.

 

Emma84_0-1692819239096.png

Jag korrigerade:

Emma84_1-1692819268823.png

Vad har jag missat för jag har fortfarande pengarna kvar på kassakontot? Där ska stå 0 kr. 

Emma84_2-1692819308800.png

Tack på förhand! 

 

Mvh Emma 

21 SVAR 21
AnnicaL
CHAMPION

Din korrigering har tagit bort hela transaktionen. Du skulle i stället jag debiterat 1930 och krediterat 1910. Titta på kontoanalysen på 1910 för att hitta vilken verifikation som skapar saldot på 1910 nu efter den där korrigeringen. 

Emma84
UTFORSKARE

Hej

Tack för svar.

Mitt dilemma är att det finns en verifikation där intäkten är bokförd mot 1930. Så alla pengar är korrekt bokförda på 1930. Pengarna ligger på 1910 utan att finnas och utan att höra till någon intäkt. Kan man på något sätt bara "deleta" pengarna på 1910 utan att koppla till en kontohändelse?

Mvh Emma  

Emma84
UTFORSKARE

Emma84_0-1692903560723.png

 

AnnicaL
CHAMPION

Ok, så intäkten måste således vara dubbelt bokförd, dels på en verifikation mot 1910 och en annan mot 1930. Då ska den verifikationen som är kopplad mot 1910 vändas genom en korrigeringsverifikation (som du gjorde i början av denna tråd). När du tittar på kontoanalysen för konto 1910 - vilken verifikation skapar saldot på 1910? Och hur ser hela den verifikationen ut?

Emma84
UTFORSKARE

Hej

 

Det är de två verifikationerna som är kopplat till 1910 som jag klistrade in i mitt första inlägg. Inget annat är kopplat till 1910. Den första innan jag korrigerade är den jag kopplade fel konto till. Sen i min okunskap gjorde jag en ny matchning till 1930 i en helt ny verifikation och det är den verifikationen som du ser i ett senare av mina inlägg. 

 

/Emma

Hej

Om det är de två verifikationerna som är kopplade/bokförda mot 1910 så bör det bara var att vända bort de två. Du skapar korrigeringsverifiaktioner på båda två där du använder samma konton men byter plats på debet och kredit. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim

Tack för ditt svar! Om du tittar överst i tråden har jag klistrat in hur jag korrigerade. Jag har en verifikation och en korrigeringsverifikation kopplat till 1910. Vad har jag missat när jag korrigerade för att få bort pengarna från 1910?

Mvh Emma 

Hej

Du menade bilderna i den ursprungliga frågan?

Det är korrigerat på rätt sätt baserat på de två händelsena. Måste erkänna att jag inte helt förstår vad som är kvar att korrigera?
har du kvar ett saldo på 1910 i din bokföring men har inte någon kontantkassa? Stämmer det.

Vad har du i så fall för saldo på 1910 i din bokföring?

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej

Håller med. Det är lite trixigt det här. Jag fattar inte själv 😂 När jag ser på min första sida i Visma så står det att jag har 5499 kr på kassakontot men jag har inga pengar där.  Alla mina pengar är kopplat till 1930. Så det är registrerat pengar på konto 1910 som inte finns och jag vet inte hur jag ska få bort pengarna från kassakonto så att det står noll där. 

Emma84_0-1693384152027.png

 

Hej

För att kunna svara på detta så skulle jag nästan behöva se en kontoanalys över 1910 och hur samtliga transaktioner mot 1910 är bokförda.

Har du möjlighet att bifoga bilder (precis som de två i första frågeställningen). Så kan jag kika på dessa och se vad som orsakar det hela. 
/Joachim

Det finns bara två verifikationer kopplade till 1910 och det är de två som jag klistrade in i trådens första inlägg. Får inte upp något annat när jag söker i kontoanalysen på 1910.  /Emma 

Hej

Om det bara är den första felaktiga och korrigingen som är bokförda mot 1910 så bör saldo bli noll. De två tar ut varandra helt. Enda som skulle kunna ställa till det som jag inte kan se är om de är bokförda i olika räkenskapsår. 

Vilka datum är de två bokförda på?
/Joachim

Hej igen, 

 

De är bokförda samma dag 31 juli 2023. 

 

Kan det vara så att det är en bugg i systemet? Så att det visar fel på Visma eEkonomis startsida hur mycket som finns på kassakontot? Vet du om jag kan kontrollera på något annat sätt än genom första sidan och kontoanalysen hur mycket pengar det finns på 1910?

 

Tack för att du hjälper mig!

/Emma 

Hej

Hur ser det ut om du tittar i balansräkningen som finns under kontoanalysen?

Vad står det i kolumnen för vid periodens slut?

/Joachim

Hej

 

Konto 1910 finns inte med i balansräkningen och i balansräkningen stämmer det totala antalet pengar som jag faktiskt har. Så allt borde väl vara i sin ordning då?

 

Finns det någon supportfunktion där jag kan felanmäla att det visar 5499 kr i kassakontot på förstasidan?

 

Mvh Emma 

Hej

Gällande supportfunktionen så skulle jag rekommendera att du ringer in och skärmdelar med vår support så någon kan kika på hur det ser ut i ditt system.

Innan du ringer kan du gå in under Inställningar > Kassa och bankkonton och kontrollera vad det står för konto kopplat till kassakontot på den sidan.

0470-70 62 00

Ha det fint
Joachim

 

Hej

 

Så här står det under inställningar:

Emma84_0-1693767334578.png

Så det verkar ju stämma. Eller?

 

Mvh Emma

Ja det är helt korrekt.  Jag skulle rekommendera att du ringer till supporten så att de kan utreda varför det visas ett felaktigt saldo på startsidan. 

Ja jag ska göra det. Tack @AnnicaL och @Joachim E  för all er hjälp! 😍

AnnicaL
CHAMPION

Har du något annat konto i balansräkningen som visar 5499 kr? Kan du ha kopplat Kassakontot under inställningar till ett annat konto än 1910