Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört kundfordringar på fel konto

Jag har bokfört på kundfordringar (1510) istället för på reskontra 1518 och det har blivit dubbelt upp. Hur kan jag ändra detta?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240213

3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Lättast är att du skapar en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du gör en överföring mellan konto 1510 och 1518. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag behöver lite hjälp. Mina kundfordringar från årskiftet 2019/2020 har hamnat både på 1518 och 1510, alltså dubbelt upp! Jag bytte bokföringsprogram mellan 2019/2020 så troligen något strul där.  Kundfordringarna på 1518 har förts över till 1930. Det var vid årsavstämningen jag upptäckte att det även låg kvar kundfordringar på 1510 (samma som jag redan har fört över från 1518 till 1930).

Tips på vad jag kan göra??

 

/Marthe

Du går gå igenom transaktionerna i samband med programbytet och se efter var motposten hamnat - antingen på ett intäktskonto eller på ett annat balanskonto. Det är det fina med bokföring, det måste alltid vara balans mellan posterna! När du hittat orsaken till felet är det bara att motboka så att 1510 nollställs.