Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joa_bj
NY MEDLEM

Börja från scratch. Ingående balans?

Tagit över kassörsrollen i en idell idrottsförening som har haft samma kassör i över 50 år.
Allt är helt analogt sedan tidigare och inte helt överskådligt med få möjligheter att få några bra svar av en till åldern kommen tidigare kassör.
Har precis startat igång Visa eEkonomi Pro och försöker förstå hur jag skall komma igång.
I väntan på att bankkopplingen skall gå igenom har jag lagt upp de konton vi har idag.
Klubben hade vid årets start två konton. Ett plusgirokonto där klubbens kapital finns och det är också kontot som använts för alla transaktioner oavsett art. Det finns också ett ett sparkonto som man hade en krona på vid räkenskapsårets början (jag har flyttat en stor del av vårt kapital dit pga av bättre ränta).
Jag vill ju nu lägga in hur det såg ut vid årets början på de två kontona. 1 kr på sparkontot och XX kr på vårt plusgiro.
Men där tar det ju då stopp. "Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00. Det blir det när summan av tillgångar.......".
Hur skall jag kunna lägga in något med detta felmeddelande då det enda jag har är ett saldo på ett konto att jobba med?
Kan tilläggas att jag försöker lära mig "the basics" om bokföring medan jag springer så jag missar säkerligen något helt uppenbart här, men behöver verkligen en knugg i rätt riktning så jag i alla fall kan börja med en innegående balans.






 

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Använd konto 2060 som motkonto när du registrerar Ingående balans. På så sätt kommer du igång.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK