Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle T
MEDLEM

Byt av namn på konton som det inte går att redigera momskoden på utan att det blir bokföringsproblem

Hej vi är en ideell förening som precis börjat använda oss av era tjänster. 

vi har stött på lite problem när vi ska försöka importera vår kontoplan. vi har använt oss av en mall från riksidrottsförbundet som har andra namn på kontoplanen än vad er baskontoplan har. vi har nu lyckats importera våra konton med nya namn men alla har inte kommit med och bytt namn. Vi använder oss av intäktskontona mellan 3049- 3089 och jag kan se att i alla fall fyra av dessa konton ex 3052 inte bytt namn. Jag har förstått att det kan ha något med momskoderna att göra. vi är som sagt en ideell förening som inte registrerar moms och undrar då om jag manuellt skulle ändra namnen på dessa men låta momskoden som inte går att ta bort ligga kvar blir det då något bokföringsmässigt problem? 

så min fråga är kan jag ändra namnen på dessa konton men låta momskoden stå kvar utan att det blir något bokföringsmässigt fel och om inte hur kan jag lösa problemet?  

Med vänliga hälsningar 

Isabelle 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du har rätt att det delvis har med momskoderna att göra. De vanligaste kontona i baskontoplanen som berör försäljning är även systemkopplade till något som heter artikelkontering. Dessa går inte att ändra av den enkla anledningen att de är korrekt inställda och risken för fel är större om de skulle gå att ändra.

Min rekommendation är att ni skapar nya försäljningskonton för de som inte går att ta bort momskoden på. 

3052 kan t ex bli 3090 Ge det nya kontot den benämning ni önskar och ställ in det utan momskod.

Sedan gör ni en manuell verifikation där ni bokför om saldot på 3052 via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

3052 Debet (Saldot)
3090 Kredit (Saldot)

Hoppas denna lösning skall fungera skapligt  för er.
Joachim