Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Byta in bil mot ny

Hej

 

Jag har nyligen bytt in företagsbilen mot en annan begagnad bil - ingen momssmitta förekommer någonstans. Den gamla bilen förs i Eekonomi anläggningstillgångar och är avskriven sånär som på 5000 kronor.

 

Den nya har ett totalpris på 265 000 kronor - ingen moms lyfts. Jag fick 100 000(!) för den gamla bilen och betalade således kontant 265 000- 100 000 = 165 000 SEK

 

Jag skulle vilja hantera det så här:

Betalningen till bilfirman om 165 000 bokförs 1930K och 1240D

 

Betalning för den inbytta bilen hanteras i anläggningsregister genom att den säljs för 100 000 och vinsten på 95 000 kommer då automatiskt att bokas mot 3973K och sen vill jag motboka 100 000 mot 1240D eftersom det ju utgör delbetalning för den - detta sköts förutom 1240D automatiskt i anläggningstillgångar. Summa på 1240D blir då bilens värde om 265 000 iom ovan bokningar - vilket känns korrekt.

 

Därefter lägger jag upp den nya bilen i anläggningstillgångar enligt standard med ett värde om 265 000 - men - och här kommer min fundering: Kommer anläggningstillgångar iom att den nya bilen läggs till där att automatiskt boka upp ytterligare 265 000 på 1240D - då blir det ju fel - eller generar själva upplägget av ny anläggningstillgång ingen verifikation mot1240 (vilket borde vara det korrekta). Ett anläggningsregister är ju ett register och inte grund för några bokningar

 

Någon som vet?

 

//F

 

 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna svara på hur du skall bokföra detta behöver jag veta hur mycket som är avskrivet på bilen genom åren. Vinsten/Förlusten på bilen räknas ut genom att ta försäljningspriset - de ackumulerade avskrivningarna. 

När det kommer till anläggninsrgistret så måste du föra in hela inköpspriset på den nya bilen. 

Men gör så att du återkommer med information om vilken summa som skrivits av på den tidigare bilen så skall jag ordna en kontering åt dig för detta.

Ha det fint så länge.
Joachim

Hej

Det löste sig - Den springande frågan var om upplägg av nu anläggningstillgång skapade bokning på 1240 men jag fann att så inte var fallet utan att bileninköpet bokades mot 1930K 1240D som vanligt när det betalades. 

 

Ärendet löst!

Bilen skall bokas på 1240 med fulla värdet och den gamla bilen skall bokas bort. Detta gör att differensen 95 000 kr bli en reavinst som skall bokföras på 3973. Så att ta 165 000 kr från 1930 mot 1240 blir fel. 

 

MVH

 

Marcus Johnson

Det är gjort så - fullt värde mot 1240 och reavinsten mot 3973 - del av summan från 1930 och resten från försäljningen så det landade korrekt

Thomas51
CHAMPION

Tänk på att redovisa 100 000 kr momsfri försäljning på momsdeklarationen. 

Yes! Reavinsten ligger mot 3973