Hej!
Har fått en faktura för inköp av bl a en TV, 3 st datorer med tillbehör (tangentbord,mus väska..), datorprogram.
Hela fakturan är på 100 000 ink, moms.
Hur bokför jag detta?
Kan man lägga detta som förbrukningsinventarier (även datorprogram och datakommunikation) och ta kostnaden direkt för allt eller hur delar jag upp detta?
Tänker ev med avskrivningar och med momsen?
S G
Ja bokför direkt hela kostnaden ex moms som förbrukningsinventarier då livslängden numera är kort på sådant.
Inventarier av mindre värde får du dra av året de skaffas till näringsverksamheten. Med mindre värde menas att anskaffningsvärdet exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp, det vill säga för inköp till ett värde 22 400 kronor för inkomstår 2017 och 22 750 kronor för inkomstår 2018.
Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning. Till exempel blir hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus ett inventarium i detta avseende.
Enligt Skatteverkets uppfattning är det inventariets totala anskaffningsvärde som avgör om det är av mindre värde. Detta gäller även för inventarier som ägs gemensamt. En maskin som förvärvas gemensamt av två personer för 25 000 kronor får därför inte dras av omedelbart, utan varje ägare gör värdeminskningsavdrag på sin del.
Inventarier med ekonomisk livslängd på högst tre årDet är du som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år. Observera att tre år inte är någon avskrivningstid, utan endast en bedömningstid.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.