Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Datumordning på pappersverifikationerna - eEkonomi

Hej, jag har enskild firma och kontantmetoden. Är det viktigt att pappersverifikationerna är i kronologisk ordning? Verifikationsnumrena är i ordning förstås men fakturor etc hamnar inte i kronologisk ordning i pärmen ? för jag har tex gjort alla mina izettle insättningar på en och samma gång för en period....
12 SVAR 12
LW -60
UTFORSKARE

Sätt dem i datumordning, så är det enklare att arbeta med pärmen. Sen är det ju så att alla har sitt eget system för grejer. Det jag gillar kanske inte andra tycker om.

Med vänlig hälsning Lena

Jag tänker att jag har ju verifikationerna i datasystemet och behöver bara veta det numret för att hitta pappersverifiktaionen ... Så det är inte någon "lag" på att pappersverifikationerna ska sitt i kronologisk ordning? 

Kravet på kronologisk ordning försvann år 2000 enligt ett inlägg jag hittade. Men visst är det lättare att leta om dom åtminstone är typ i samma tidsrymd. Man kan ju behöva leta utan att ha datorn igång och om man använder molnlösningar så måste ju även nätet fungera. 

Ja okey, jodå dom ligger något sånär i ordning, månadsvis i allafall 😄 

Ja det stämmer tydligen 😄 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska du  enkelt kunna hitta en viss pappersverifikationen om alla ligger i datumordning?  Systemet ger ju verifikationsnummer. För mig är det alldeles självklart att ALLT sorteras efter verifikationsnummer. Förstår inte varför någon vill sortera papper  i datumordning. 

Jag antar att du sätter in dina verifikat i pärmar och det enklaste är att man - beroende på hur många verifikat man har per år - använder sig av register 1 - 12 (för årets månader) eller om man har många verifikat 1 - 31 (typ en pärm per månad eller två månader per pärm, vilket ger två register 1 - 31 i varje pärm).

Använder du sedan verifikationsserier (kanske lite överkurs) lägger du de olika verifikaten i ordning efter namn på serierna, så att A-verifikat kommer först och sedan B etc.

Men, alla har som sagt sina preferenser. Jag jobbar med 1 - 31 och har två månader per pärm och särskiljer de bägge månaderna med en plastficka. Det är fantasin som sätter stopp.

Med vänlig hälsning Lena

Om man bokför allt i kronologisk ordning så blir det ju i datumordning även när det sorteras i nummerordning, men självklart så sorterar man det i nummerordning. Tidigare så blev det liksom i nummerordning automatiskt om man följde den kronologiska....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför överhuvudtaget ens fundera på datumordning? Totalt ointressant och till ingen nytta!

Kära, Lars, det beror på, det. När jag rattade företaget ensam som omsatte 100 miljoner/år, var minutiös ordning ett måste med datum och allt. Har man företaget på fickan i en telefon bara, har man nog andra krav. Vad jag vill säga är att det är beroende på flera faktorer hur man vill ha det. Och ibland, måste man erkänna för sig själv också, att man kanske måste tänka om. Det gäller åt bägge håll.

Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag sköter helt ensam all bokföring för ett företag som omsätter drygt 10 mkr/år och har total koll på alla papper men har aldrig ens kommit på idén att sortera någonting i datumordning. Det har aldrig inträffat något där det skulle ha varit till hjälp. Så jag kan inte tro att en tio gånger högre omsättning plötsligt skulle innebära ett sådant konstigt behov.

Naturligtvis har du helt rätt, Lars, det är jag som inte kan något. Förlåt min totala okunnighet.

Med vänlig hälsning Lena