Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunnel1
MEDLEM

Deklaration av innehav av bostadsrättslägenhet

Hej!

Mitt aktiebolag har köpt en bostadsrättslägenhet under 2023. Inköpet bokfördes på konto 1353 och hamnar då i balansrapportens "Finansiella anläggningstillgångar". I vilken ruta 2.7 - 2.12 i Räkenskapsschemat i Inkomstdeklaration 2 ska motsvarande belopp fyllas i? Tycker inte att någon ruta passar.

Mvh Gunnel

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Fälten 2.7 till 2.12 avser materialla anläggninstillgångar dvs mer inneav av värdepapper eller delägarskap i andra företag.

Fältet 1.10 heter dock småhus/ägarlägenhet/tomtmark, Byggnad under uppförande och tillhör gruppen Underlag för fastighetsskatt så jag skulle säga att det fältet är det du skall använda.

/Joachim


 

2.3 till 2.6 är materiella anläggningstillgångar och 2.7 till 2.12 kallas finansiella anläggningstillgångar i min deklarationsblankett, och bokföringsprogrammet vill som sagt lägga posten i den gruppen. 

Läser mig till att ägaren inte betalar fastighetsskatt på en bostadsrättslägenhet, utan skatten betalas av bostadsrättsföreningen. Fältet 1.10 låter därför inte rätt.

/Gunnel

Thomas51
CHAMPION

Man köper inte en lägenhet, utan en andel i bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningar brukar räknas som ekonomisk förening. Det ska då bokföras som andel i ekonomisk förening. 

Tänk också på förmånsbeskattningen som kan uppstå om det är en bostad som bolaget köpt. Man, åtminstone hittills, beskattas för dispositionsrätten, inte själva användandet. Så står den tom så är det förmån.

Gunnel1
MEDLEM

Jag uttryckte mig slarvigt, givetvis är det en andel som köps. På annat ställe i forumet rekommenderas att köpet bokförs på konto 1353 Andelar i bostadsrättsförening. Är det inte korrekt? Vid utskrift av balansrapporten läggs posten under finansiella anläggningstillgångar. Är det rätt? Sedan bör väl beloppet läggas under samma rubrik i deklarationen? Frågan är i vilken ruta?

 

Lägenheten hyrs ut till icke närstående, så förmån bör det väl inte bli?

Hej

Skulle rekommendera att du hör efter med skatteverket gällande vilken ruta detta skall in i. Om det skall ligga under Finansiella anläggningstillgångar så låter rutorna 2.9  eller 2.12  mest lämpade för detta. 

/Joachim

Gunnel1
MEDLEM

Skatteverket svarar att om man bokfört det på konto 1353 så ska det in i ruta 2.9 på inkomstdeklarationen. På sidan 33 i broschyr SKV 294 finns ett kopplingsschema mellan bokföringskonto och deklarationsblanketten.

 

https://skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/294.4.39...

Hej

Toppen och tack för att du återkopplade med skatteverkets svar.

/Joachim