Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joa_bj
UTFORSKARE

Det här med bokfört saldo vs vad man har på kontot

Börjar med att säga att jag är en newb på områden och gick in i Visma i höstas efter att ha tagit över som kassör i en liten ideell idrottsklubb med pärmar och tveksamma bokföringsunderlag (dock allt under kontroll, men inte regisrerat som man hade velat.
Skulle väl egentligen behöva köpa några konsultimmar inför årsbokslutet, men det verkar ju som inga revisionsbyråer verka vara intresserade av det om man går genom er tjänst för mathning. HAr ringe en par-tre stycken också som bara vill gå in i ett större engagemang.

Till saken:
För att komma igång överhuvudtaget för 2024 använde jag efter tips från forumet 2060 som motkonto till det vi hade på plusgirot när vi gick in i 2025. Ca 246.000 kr.

Nu verkar jag inte kunna lägga in bilder, men det faktiska saldot på plusgirokontot är idag ca 75.000 och det bokförda saldot ligger på ca -200.000.  Kan nämnas att 200K  flyttades till ett sparkonto och användes senare på året till en investering i en anlägningen där de 200k ingår i en 10-årig avsrkivningsperiod.

Fråga 1.
När man gör årsavstämning och bokar om föregående års resultat är det tänkt att saldot på plusgirot  skall stämma med vad som faktiskt fanns på kontot sista dagen för året?
Om ja, då kommer nästa fråga.
Resultat för året uppgår till ca 1,5Msek i vinst, vilket beror på ett bidrag vi fått som sedan investerats i en anläggning som skrivs av på 10 år. Så vinsten ligger "inlåst" i en anläggningsinventarien.
Om jag bokar 2024-vinsten på årets första dag, kommer faktiskt saldo och bokfört saldo att matcha för alla konton då om allt står rätt till.
Jag har nog (inte bara nog) helt missat hur detta funkar så jag vet inte knappt vad jag skall ställa för frågor.
Fråga 2. 
Den som skall revidera räkenskaperna behöver väl kolla av så bokfört saldo stämmer med vad vi faktiskt har på bankkontot eller?
Om det inte löser sig automatiskt när man bokar förra årets resultat på årets första tag så vet jag inte....
Men det kanske det gör. Vågar dock inte testa.....
Allt skall vara i sin ordning, men det r nog bara jag som inte fattar hur allt hänger ihop.

Som ni ser, jag skulle behöva förstå lite basics kring just detta....

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Det låter som något i bokföringen mot bank inte stämmer. För det är som du skriver helt korrekt att saldot på banken måste överensstämma med bokföringskonto för banken (1920/1930).

Denna frågan förstår jag inte helt måste jag erkänna och får be dig utveckla den.

"Resultat för året uppgår till ca 1,5Msek i vinst, vilket beror på ett bidrag vi fått som sedan investerats i en anläggning som skrivs av på 10 år. Så vinsten ligger "inlåst" i en anläggningsinventarien.
Om jag bokar 2024-vinsten på årets första dag, kommer faktiskt saldo och bokfört saldo att matcha för alla konton då om allt står rätt till."

2. Den som granskar bokföringen bör stämma av detta ja.

Årets resultat bokföringen påverkar inte banksaldot så den kommer inte göra så saldot mot bank blir rätt.

jag skulle säga att ni bör stämma av banken mot vad som är bokfört mot 1920/1930 (Kontot för ert bankkonto i bokföringen)

/Joachim

joa_bj
UTFORSKARE

Om vi startar med grundproblemet som nog hörrör från min första dag i Visam.
När jag startade med Visma fastnade jag på: "Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00. Det blir det när summan av tillgångar.......".
Vi hade inga tidigare resultat att relatera som bokförst som de skulle till så jag fick ett bankonto med ett saldo.
För att ens kunna komma igång och börja arbeta i Visma fick jag rådet att:
"Använd konto 2060 som motkonto när du registrerar Ingående balans. På så sätt kommer du igång."
Tror det kan blivit nåt fel här kanske eftersom jag har ett stort minus på bokfört saldo.
Om jag söker på 2060 resp 1920 så ser det ut så här:

joa_bj_1-1741614561015.png

joa_bj_2-1741614610373.png

Något som blivit bakvänt eftersom vi ser ut att ha minussaldo?

joa_bj_3-1741614673773.png

Å andra sidan så har jag ju flyttat 200k från plusgiro till ett sparkonto och senare så använders dessa 200k som en investering och ligger nu mot en 10-årig avskrivning.

Just nu känns det mest förvirrat. Inte "på riktig" då utan bara i Visma. Verkligeheten har jag bra koll på, men just det här.....

De ingående balanserna är korrekt inlagda som ni gjort.

Det som måste vara fel är bokföringen av antingen överföringen mellan era konton eller investeringen så frågan är hur ni bokfört dessa händelser?

/Joachim

joa_bj
UTFORSKARE

Vårt plusgiro är ju 1930 men bokningen i bäörjan av året verkar gå mot 1920.
Det känns inte rätt. Kanske det som är felet eller?
Ingen aning om varför 1920 lades in av mig 🙄.

joa_bj_0-1741615880688.png

Jag lyckades hitta var man ändrar frå¨n 1920 till 1930 och nu ser det mycket bättre ut.  Inte helt 100, men så när som några hundra kronor som jag behöver leta efter. Tack så länge!

Hej

Ok toppen att du hittade det och det är helt korrekt att om de ingående balanserna lagts på fel konto så blir totalen fel.

Varsågod