Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Valentina
MEDLEM

Diesel Faktura utomlands

 

Hej

 

Nu är det så här ... 

 

1. Jag fick en diesel faktura med tankningar i Sverige med moms,  Danmark ( utanmoms då jag har kontrakt med moms agent) och Poland där tankningen i Poland är med 23% moms. Fakturan ligger på 19942,16 euro Jag tänkte bokföra faktura så här men jag är inte säker vårt ska jag lägga polska momsen :

 

2440 - 19 942,16 euro, 
1680- 17 092,04 euro summan ska vidare.fakt
2641 - 2 704,29 euro moms SE
6590 - 53,28 euro 
 
då har jag 92,55 som måste stämmas av som är momsen i Polen - hur ska jag bokföra den. Jag hoppas att jag ska få den tillbaka efter 3 månader  men.... 
 
2. Företagsbilen har tankningar i EU dvs mem moms- ska jag bokföra hella beloppet bara på företags kontot och 5611. 
3. Jag har några tankningar i Serbien vilket är inte i EU - hur gör jag här.
 
 
Tack på förhand
 
 
5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Behöver veta om EU momsen är den del av det som skall vidarefaktureras eller ej. 

När det sker inköp inom EU så skall det redovisas någon som kallas för Omvänd skattskyldighet vilket innebär att man bokför upp en fiktiv moms i både debet och kredit för att skatteverket skall få information om hur mycket handel som skett med andra EU länder. 

Visar med ett exempel på hur detta skulle kunna se ut. 

 

/Joachim

Hej

 

Jag vidare fakturerar netto belopet. Tankningarna I Norgie och Danmark är utan moms eftersom vi har  avtal med  moms agent. Det är bara tankningarna i Poland som blev med moms denna månaden. 

 

Pratar du om tankningarna som företagsbilen har. Yes, jag använder omvänd skattskyldighet för alla leverantörers fakturor utanför SE  , men ska det användas  även när inköpet har hänt på plats ( alltså inom EU ) och kvittot/ fakturan som jag har har betalat är med moms. 

Hej

Ja du skall använda omvänd skattskyldighet eftersom det är svårt att veta om bensinen används inom eu eller i Sverige. Varor du kan ta med dig hem skall du använda omvänd skattskyldighet på. Mat, boeende etc skall det däremot inte vara omvänd moms på.

/Joachim

Valentina
MEDLEM

Tack, det ska jag göra 

 

och vad tänker du om den polska momsen - på vilket konto ska jag bokföra den 

Hej

Du kan antingen använda konto 5611 med momskod 20 (25%) eller konto 4056 med momskod 20 (25%). Skulle personlien föreslå det första alternativet då kostnaden då bokförs på "rätt" konto direkt.

/Joachim