Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Atrix 88
UTFORSKARE

Diff mellan Kundreskontralista och konto 1510

Hej, 

Det är en diff på 30:- mellan Kundreskontralista och konto 1510 pga att en kund har betalat in 30:- för mycket på en faktura. Kunden sa att vi kunde behålla pengarna så jag bokförde detta så här:

 

2429 Övriga förskott från kunder D 30:-

3990 Övriga ersättningar och intäkter K 24:-

2611 Utg moms försäljning K 6:-

 

Vad är felet?

 

12 SVAR 12
AnnicaL
CHAMPION

Den bokning du visar påverkar inte 1510 alls. Hur bokförde du själva inbetalningen som var 30 kr större än fakturan? Använde du fakturabeloppet eller vad de verkligen betalade in? Om du bokförde det överskjutande beloppet på 2429 borde det stämma. 

Jag bokförde inbetalningen så här:

1930  D 11 761:-

1510  K  11 731:-

2429  K         30:-

Hej

 

Inbetalningen ska bokföras:

 

1930 Debet 11 761

1510 Kredit 11 731 (fakturabeloppet)

3990 Kredit        30 

 

Någon moms är inte aktuellt då de 30 kr inte är någon försäljning utan ett belopp som kunden efterskänker.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag var i kontakt med vår Revisionsbyrå och han sa att det var rätt att boka intäkt och moms....jag blir inte klok på det här 🙂

AnnicaL
CHAMPION

står det något belopp kvar på fakturan i kundreskontralistan? Positivt eller negativt? 

Atrix 88
UTFORSKARE

Nej, saldot är 0:- på fakturan, den finns inte med på kundreskontralistan.

AnnicaL
CHAMPION

Åt vilket håll har du differensen, vilket är störst, 1510 eller kundreskontralistan? Är du helt säker på att det är denna överbetalning som skapat differensen - dvs stämde det innan den betalningen kom in? 

1510 är störst...

AnnicaL
CHAMPION

Om du går igenom kontoanalysen för 1510 - har du någon manuell bokföring där som inte är faktura eller inbetalning? Sånt brukar vara orsaken till differenser mellan konto och reskontra. 

Nej inte det heller- ingen manuell bokföring på kontoanalysen  för 1510.....

Kan man ringa Visma supporten och koppla upp sig på Team Viewer så någon kan titta in i programmet och få en lösning på detta? Många ggr får man svaret att dom inte kan ge råd om bokföringsfrågor men det här måste någon kunna svara på.....

NU har jag hittat felet och det var en annan kund som hade betalat in 30:- för lite på sin faktura och det hade jag bokat på konto 1510 så det måste ju bokas bort därifrån......

AnnicaL
CHAMPION

Där ser du, manuella verifikationer på det kontot ställer till det!

Den diffen kan du då boka bort K1510 och mot samma konton som den där överbetalningen och nolla ut den intäkten och momsen.