Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

emiliau
MEDLEM

Differens konto 1930

Efter att ha gått igenom bokföringen ett antal gånger så konstaterar jag att det finns 674 kr mer på bankkkontot än det gör på konto 1930. Jag har stämt av alla konton flera gånger men hittar inget som är fel, jag misstänker att det kan ha att göra med en leverantörsskuld på ing. balans, men är inte helt säker. Efter att har ritat t-konton kan jag inte förstå vad som är fel utan jag tänker att jag får försöka bokföra in 674 kr i kassan så att 1930 stämmer med det verkliga värdet på bankkontot. Jag förstår att det inte är 100% rätt men vet inte hur jag ska gå tillväga annars. Vad kan jag använda för konton för att bokföra detta? Och kommer det påverka balansräkningen?

 Det är en diff på 674 kr. 

18 SVAR 18
AnnicaL
CHAMPION

Du skriver först att du har en diff på 1348 kr men i själva texten att det är 674, dvs hälften. Om du har mer på bankkontot än på 1930 är det antingen en inbetalning du inte har bokfört, eller en utbetalning som är bokförd 2 gånger, dvs krediterad 1930 dubbelt.

Du nämner själv att det kan ha att göra med en ingående leverantörsskuld - har du kollat av att du inte bokfört utbetalning både mot konto 2440 Leverantörsskulder och kostnadsfört fakturan igen och krediterat 1930 när den betalades? 

 

 

Tack för svar!

 

Diffen är på 674 kr, redigerade i texten men måste missat att ta bort det gamla! 

 

Till en början missade jag att det var en lev. skuld och bokförde det därför på 1930 kredit och resterande på 6200 i debet, samt momskonto. Sedan korrigerade jag det och gjorde därefter en ny verifikation där jag bokfört: 1930 i kredit och 2440 i debet. 

 

Jag lyckas inte hitta vart det är fel och har som sagt stämt av ett flertal gånger, finns det något sätt man kan boka bort de 674 kronorna? Eller hur ska jag gå tillväga?

Hur ser det ut på ditt konto 2440 jämfört med lista över obetalda leverantörsfakturor per bokslutsdagen? 

 

Utgående saldo på konto 2440 nu är 0 kr, den enda lev. skuld jag hade under året var denna. 

AnnicaL
CHAMPION

Och är det tomt om du tittar bland obetalda leverantörsfakturor i leverantörsreskontran också? 

Hur konterade du den rättelse du tidigare nämnde?

emiliau
MEDLEM

Ja, det är tomt.

 

Jag konterade genom att bokföra dom omvänt. Är det där jag har gjort fel kanske?

Först hade jag bokfört:

Kredit

1930 - 674kr

Debet 

6200 - 539,2kr

2641 - 134,8kr

 

Korrigerade sedan genom att bokföra:

Kredit

6200 - 539,2 kr

2641 - 134,8kr

Debet

1930 - 674kr

Hoppas det inte är för otydligt...

 

 

emiliau
MEDLEM

Menade givetvis korrigerade i meningen där uppe, inte konterade

AnnicaL
CHAMPION

Du har skrivit minustecken på alla raderna på både den första verifikationen och korrigeringen - varför?  Det är lite svårt att tolka vad som egentligen gjorts. 

emiliau
MEDLEM

Det ska inte vara minustecken, menade dom som bindestreck för att förtydliga. Alla värden är positiva.

emiliau
MEDLEM

Tror du att korrigeringen är korrekt eller ska den göras på annat sätt? Jag är inte van vid visma eller bokslut, och försöker lära mig, därför har jag dålig koll ber om ursäkt!

AnnicaL
CHAMPION

Ok, då det korrigeringen rätt ut. Och att du därefter bokförde D2440 K1930 är ju den enda bokföringen av betalningen av den skuldförda fakturan som behövdes. Har du gått igenom hela årets transaktioner på konto 1930 dvs en huvudboksutskrift så att det inte finns någon annan post på samma belopp? Och samma sak för konto 2440?

emiliau
MEDLEM

Vad bra, ja jag har gått igenom och detta är den enda transaktionen med detta belopp, det är ett litet årsbokslut med få verifikationer, så jag har kikat igenom flera gånger men dessvärre ändå inte hittat någonting.

AnnicaL
CHAMPION

Och kontoutdraget från banken, har du prickat det mot konto 1930 så att det är precis samma ingående saldo och exakt samma transaktioner hela året? 

emiliau
MEDLEM

Ja, det stämmer. 

 

Men, jag ser nu på kontoutdraget att denna summa dragits både i december 2020 och i januari 2021, kan det vara boven i det hela? Att det betalats två gånger men bara bokförts en?

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Så kan det vara, att det egentligen inte skulle varit en leverantörsskuld alls i förra bokslutet om den redan var betald i december 2020. Du bör få bokföra D1680 K1930 för att få det rätt och så be leverantören återbetala det dubbelbetalda beloppet. Sen bokar du återbetalningen D1930 K1680. 

emiliau
MEDLEM

Toppen, tack snälla! Behöver jag korrigera det andra något eller låter jag det vara som jag bokfört det nu?

AnnicaL
CHAMPION

Du behöver bara bokföra det jag skrev, D1680 K1930. 

emiliau
MEDLEM

Tack snälla du för all hjälp, du har verkligen underlättat för mig! Ha en trevlig kväll!