Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IsakLar
MEDLEM

Differens mellan verklig löneutbetalning och inskickat material till SKV

Hej, 

Jag håller på och fixar med årsredovisningen för ett företag och får inte UB för konto 2710 och 2730 att stämma med IB för 2024. När jag kikar igenom det skattekontot och det som och de arbetsgivardeklarationer som har skickats in hittade jag en differens. 

Arbetsgivardeklarationen i mars är i företagets bokföring 0 då ingen lön betalades ut men i de uppgifter som har skickats in till skatteverket ska en lön på 448 kr betalas ut vilket skapar en arbetsgivaravgift på 88 kr och skatteavdrag på 68 kr. Enligt detta har vi då betalat in för mycket till skatteverket vilket nu även skapar en differens på 2710 och 2730. Inte varit med om detta tidigare och vet vad nästa steg är. 

Blir det att försöka få en återbetalning från SKV? Eller kan man bokföra bort det?

Tack på förhand,

Isak

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du får göra en rättelse hos SKV av den inskickade deklarationen med en förklaring så kommer pengarna tillbaka till skattekontot. 

Hej Annica,

Tack för svar! När jag går in på SKV hemsida och gör en rättelse skriver dem: 

"Beloppet för avdragen skatt har sänkts på en eller flera individuppgifter. Avdragen skatt som redovisats och betalats in till Skatteverket kan normalt inte återbetalas till arbetsgivaren. Den avdragna skatten tillhör den anställda. Kontrollera att sänkningen är korrekt." 

Som jag tolkar det här kommer min rättelse på en sänkning av arbetsgivaravgiften inte att godkännas. Är det endast höjningar som godkänns? Isåfall, hur kan jag göra då? 

Hej

Texten som står på skatteverket tolkar jag som att den gäller personalskatten eftersom den tillhör den anställda dvs att för mycket pengar har dragits av från den anställdas lön (68 kr). Arbetsgivaravgiften kommer återbetalas till företaget då den inte påverkar beloppet den anställda skall få utbetalt.

/Joachim