Hej , jag brukar kontrollera olika konton innan avstämning för månaden, nu ser jag en jämförelse med utgående saldo på visma 2440 kontot och rapporter leverantörsreskontra har jag en differens på 31.219 kr.
Jag såg 31. 219 kr mer på utgående saldo på leverantörsreskontra i rapporter.
kan ni guida mig hur jag kan hitta den diffen , hur kan det vara mer registrerat.
Skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig:)
Nellie
Hej
Enda sättet är att manuellt stämma av 2440 och leverantörsreskontran mot dina faktiskt obetalda fakturor. Så ta fram huvudbok för 2440 via bokföring > Kontoanalys > Huvudbok. Välj konto 2440 och perioden (året du vill stämma av). Jämför sedan slutet av huvudboken mot leverantörsreskontran och kontrollera vilka fakturor du hittar i kredit på 2440 som inte har en motsvarande post i debet.
Du bör kunna börja bakifrån i huvudboken då et böra vara fakturor i slutet av året som skall vara obetalda.
/Joachim
Hej tack för svaret jag har hittat diffen, och den beror på att fakturan har blivit bokförd i april men betalningen gjordes under mars. jag borde ändra på fakturans datum som borde vara under mars månad. eftersom den är betald hur kan jag korrigera den ? kan ni vänligen hjälpa mig?
Hej
Du kan skapa en korrigeringsverifikation där du ändrar datumet på när fakturan bokfördes. Gå in på sidan Inköp > Leverantörsfakturor. Klicka på verifikationsnumret för den faktura du vill ändra.
Använd sedan knappen åtgärder och välj skapa korrigeringsver.
Sedan ändrar du datumet på verifikationen.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.