Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kevin_4
UTFORSKARE

Direktavskrivning eller inte?

om jag köper (under samma år) olika maskiner som ska används i 5 år, varje enskilda kostar mindre än 5000 kr men totalt beloppet är 30000 kr exk. moms. får jag bokföra löpande varje gång jag köper en maskin på balanskonto 1* och gör avskrivning vid årsslut enl. 30 regel?
7 SVAR 7
Kevin_4
UTFORSKARE

fortsättning: under nästa år ska jag köpa ett antal små inventarier till och fortsätter att bokföra på samma sätt, hur kan jag ha koll på dem första inventarierna för att skriva av dem helt och hållet efter 5 år?

Du får göra direktavdrag på dessa om du vill när du köper dom vid olika tillfällen och inte är en del av samma investering. Med andra ord kostnadsföra dom direkt. Vill du så kan du aktivera dom och göra avskrivning enligt plan på som mest 20% (dvs 5 år). 30% avskrivning är skattemässig och inget som man gör i ett anläggningsregister (som du förövrigt är skyldig att ha). Har du bra resultat så kan du ju kostnadsföra dom direkt. Skulle jag gjort. Men tänk på att även en avskriven eller direkt avdragen inventarie är företagets egendom. Många tror att det är fritt fram när det är avskrivet men icke sa Nicke.... Lycka till.

Tack för svaret men vill vara säker att jag förstår rätt: "Vill du så kan du aktivera dom och göra avskrivning enligt plan på som mest 20% (dvs 5 år)"
Menar du att jag kan bokföra (varje gång jag köper en maskin på t.ex 4000 kr) på konto 1*, aktivera avskrivning 20% i 5 år så är det klart och system sköter sig själv med avskrivning vid årsslut? Jag tror inte att jag ska ha så mycket resultat/ överskott så vill jag periodisera totala investeringsumman på flera år.

Du kan ju, om du vill, välja att aktivera (bokföra som tillgång, typ inventarie) även så "billiga" inventarier som dom för 4 000 kr. Pratar vi aktiebolag så är väl den ekonomiska livslängden viktigare än beloppet, d.v.s har dom ett värde under en längre tid. Har dom inte det och du aktiverar dom så innehåller balansräkningen övervärderade inventarier och det bryter mot lite försiktighetsregler som man skall följa i redovisningen av ett aktiebolag. Samt att du "lurar" kreditgivare att bolaget har ett högre värde än det verkligt. I en enskild firma så kan du väl göra lite hur du vill typ. Men som sagt, om en inventarie kostar mindre än 22 749 kr ex MVs (2018 års värde) så kan du, om du vill, dra av den kostnaden direkt. Sedan skall man även ta hänsyn till ekonomisk livsläng, d.v.s hur länge kan du använda den i verksamheten. Här blir det lite märkligt för en kortare livslängd än 3 år ger också direktavdrag. Sedan har vi kortaste möjliga tid skattemässigt på 5 år. Tiden mellan 3 och 5 år "finns inte". Föreslår att du kontaktar en redovisningskonsult och diskuterar det här. Och kanske tar lite hjälp. För tycker du det här är krångligt då skulle du se alla momsregler, skatteregler, avdragsregler, bokföringslag, ev aktiebolagslag m.m som du också skall följa. Vi i branschen har svårt att hänga med, som lekman har du inte en chans. Och det finns inga molnlösningar som fixar det här åt dig, ingen support som kan hjälpa dig då det är du som måste känna till att du måste fråga... Lycka till....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Osäker på vilken inventariekonterig på mina invertarier.

Hej. Jag har köpt en del inventarier men jag är osäker ifall de ska bokföras som korttidsinventarier.
Ett mikroskåp, skrivbord, skåp med skjutdörrar. Mikroskåpet var det som var dyrast och kostade ca 7000kr så det är billigare en ett halv prisbasbelopp. Men alla dessa kommer jag ha användning för mer än 3 år så bör jag bokföra dem som "inventarier" eller korttidsinventarier?

Med vänlig hälsning Samuel Wessén

Inventarier av mindre värde har man rätt att dra av direkt men måste inte, även om dom håller längre än 3 år. I aktiebolag så är det dock viktigt att se till att dom faktiskt är värda något. I enskild firma så kanske man vill ha en inkomst även om det "kostar" skatt.
Man måste också se upp så att inte anskaffningen av flera inventarier "hänger ihop" för då kan Skatteverket se det som en gemensam inventarie och man har inte rätt att dra av dom enskilda direkt. Lycka till!
ThomasLW
MEDLEM

Hej! Vi Har köpt in en telefon och en dator. fakturan landade på 24 000. Datorn och mobilen var för sig överstiger inte ett halvt prisbasbelopp. Ska jag skriva dessa som inventarier och ha livslängden 3 år eller kan jag skriva av dom direkt?