Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Dotterbolag köpte hyresfastighet

Hej! 🙂 

 

Jag har funderingar som jag hoppas att kunna få hjälp med. 

Dotterbolaget köpte ett hyreshus för 75 000 kr. 
taxeringsvärdet är väsentligt högre än köpeskillingen.

 

B6FC0701-B0A4-4C48-A4B2-91C7E9FDB6FB.jpeg

1. är det något jag bör ta hänsyn till med bokföringen eller spela det någon roll alls eller nej?

2. man brukar utgå från fördelningen som är på taxeringsvärdet, i detta fall gjorde jag uträkning baserade på taxeringsvärdet och då hamnade jag med dessa siffror.
(Jag är helt osäker ).  
Är de korrekta?

 

D 1110 Byggnad - 63,750 (85%)

D 1130 Mark       - 11,250 (15%)

K 1930                 - 75,000            


tacksam för hjälp! 

 

 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. När det gäller frågan om hänsyn måste tas till taxeringsvärdet på något sätt så måste jag be dig kontrollera detta med en redovisningskonsult och Skatteverket. Det kan anses som dels en gåva om försäljningspriset understiger marknadsvärdet och kan skattemässigt vara av intresse att kontrollera detta med någon med expertis inom detta området.

2. Gällande fördelningen och konteringen du anget så är den i princip rätt. Jag kontrollräknade värdet på fastighet och mark och fick fram att Byggnadsvärdet var 85,22 % av taxeringsvärdet och marken då följdaktligen vara 14,78 % av marknadsvärdet. Vilket då ger dig en kontering som ser ut som följer.

D 1110 63 915 (85.22%)
D 1130 11 085  (14.78%)
K 1930 75 000

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej @Joachim E 

Tackar ödmjukast. Skönt att få klarhet i det. 


Jag har en följdfråga ..

Jag tycker att det är rimligt att fråga det här istället för att påbörja en ny tråd eftersom det hänger ihop.

Följdfrågan är om LAGFART.

Om jag förstått det hela rätt utifrån vad jag läst, så fördelas i samma proportioner mellan byggnadsvärde och markvärde som skatteverkets beslut om taxering vid tidpunkten för förvärvet.

dvs i mitt fall,


1110 85,22%
1130 14,78%

 

Fick fakturan från Lantmäteriet:

Expavgift 825 kr

Stämpelskatt 14,790 kr

LAGFART 15,615 kr

 

ska bokföringen se ut så här?

1930 K 15,615 kr
1110 D 13 307,10 kr
1130 D 2 307,90 kr

 

tack på förhand! 🙂

 

Hej

Det stämmer att även lagfarten delas upp mellan byggnad och mark enligt den fördelningen. Konteringen du angett själv är därmed helt korrekt.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

VB aktiebolag
UTFORSKARE

tack! 🙂

 

Detsamma 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

@Joachim E 

sista fråga:

 

Vi håller på att totalrenovera hyreshuset som vårt dotterbolag köpte.i princip allt kommer bytas inte bara reparera.

Tilläggsisolering, ändra planlösning, lägga nya golv, nytt elsystem och nytt värmesystem osv. 

i princip ett helt nytt hus.

Eftersom det gäller avsevärda -  till och med värdehöjande reparationer - skulle jag samla allt i balansräkningen ?

alltså bokföra som tillgång?

exempel:

vi renovera och byta allt i badrummet

skulle jag bokföra inköp såsom duschkabin, tvättställ mm som tillgång och inte under konto 5170 (reparation av fastighet).

Stämmer det eller?

Hej

Jag skulle personligen säga att allt material och utrustning som byts ut i fastigheten vid en renovering ökar fastighetens värde och då skall bokföras på konto 1110 byggnader.
Renoveringen bör ju rimligen öka värdet på tillgången och då belasta enbart balansräkningen inledningsvis. Sedan skall givitvis tillgången skrivas av antingen månads eller årsvis för att få med en kostnad för den i respektive period.

Jag hoppas det gjorde det hela något klarare 

Joachim