Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susanne6
MEDLEM

Drivmedelsförmån för miljöbil/elbil

En anställd i företaget har bytt förmånsbil i dagarna till en elbil. Bilen kommer till största del att laddas hemma eller på stationer där det är gratis att ladda.
Hur bokför jag detta på lönebeskedet?
Det innebär ju att privatmilen blir "gratis" för företaget då elen hemma betalas privat. Behöver privatmilen ens tas upp i lönekörningen?
Och så tjänstemilen. Om en tjänsteresa är t.ex. 30 mil, och körs med den laddning som är gjord hemma, då blir ju företaget istället ersättningsskyldig till den anställde om jag fattat det hela rätt?? Hur redovisas det?
Det kan ju också bli så att bilen någon gång måste laddas på ett ställe där det kostar lite att ladda, och tjänstekörningen omfattas då av både privat laddning och företagsbetald laddning. Hur gör man då?
Jag hittar ingen bra information om detta på skatteverkets hemsida.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilförmånen redovisas men ingen drivmedelsförmån uppstår förrän kostnad uppstår.
Kostnaden fördelas då proportionellt efter användning enligt körjournalen mellan tjänste- och privat körning

Mikael

Den delen av bilförmån kan vi väl konstatera att Skatteverket har lite problem med. Och hur mäter man kostnaden om den laddas i ett vanligt vägguttag på arbetsplatsen? Här har utvecklingen sprungit ifrån Skatteverket.
Susanne6
MEDLEM


Pratade med Skatteverket. Det bästa är att föraren betalar all laddningskostnad privat, och sedan tar ut en milersättning på 9,50 kr/mil för de mil som körts i tjänsten. Då är det lättare att hålla isär vad som är vad.