Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nimo01
MEDLEM

ETSY bokföra försäljning

Hej!
Jag är helt ny med att hantera bokföring och har startat en enskild firma. Jag har sålt några saker via Etsy och undrar hur jag ska bokföra det.
Jag sålde under en månad för 2740kr. Jag fick in på kontot (netto) 2168,33kr uppdelat på 3 utbetalningar då de betalar ut varje vecka.

Etsy drog bort  571,67kr i kostnad ink moms. Jag kan hämta ut en "VAT reporting" som är en invoice specat:
Subtotal 457,30
25% VAT 114,37
Total 571,67

Jag gjorde 5 försäljningar. 3 inom EU och 2 till USA

Hur ska jag bokföra insättningarna jag får från Etsy som är nettobelopp samt hur gör jag med Etsys avgifter så de dras från Etsy-kontot och når ej mitt konto. 

Dessutom hur bokför jag de olika försäljningarna inom respektive utanför EU.

Tack snälla på förhand!

 

20 SVAR 20
Nimo01
MEDLEM

Jag drog ut en CSV fil och tänker nu att man kanske kan sortera upp de 5 försäljningarna på försäljning inom EU (alltså moms 25%) och utanför EU (ej moms). 

Försäljning inom EU 1936kr

Kostnad Etsy 450,35kr

Netto 1484,65kr

 

Försäljning USA 805kr

Kostnad Etsy 121,32kr

Netto 683,68kr

 

Är det fel att bokföra månaden enligt två poster; en inom EU med moms och en utanför EU ej moms

Ska jag ta med brutto även om ETSY redan dragit av kostanden och utbetalningen var netto till mig (i Etsys faktura som jag kan ladda ner specificerar de momsen på deras kostnad med 25%)

Som underlag lägga in CSV filen jag ladda ned samt faktura underlaget för månaden från Etsy?

Skulle detta fungera och vilka konton ska jag i så fall använda?

 

 

Hej

Du skall alltid bokföra upp bruttoförsäljningen och dra av och bokföra upp kostnaden.

Du bör egentligen göra detta per försäljning dvs lägga in en kontering på rätt försäljningsdag men om du är nogrann med att lägga in det på ett datum i rätt momsperiod så kan du göra detta som en kontering som du lägger in på sista datumet i månaden försäljningen har ägt rum. 

Momsen på avgifterna är det viktigt att du får med då det är moms du får dra av för om det är svensk moms på avdragen vill säga vilket jag är osäker på.
Då Etsy är ett utländskt företag som har ett kontor på Irland så skulle jag säga att det mest troligt är omvänd skattskyldighet (Eu moms) som skall bokföras upp. 

Bifogar ett konteringsförslag på de belopp du bifogat.

Börja med att skapa ett eget konto för Etsy i din kontoplan.

 

Bokför sedan försäljningen på följande sätt.



När du sedan får insättningen från Etsy så bokför du den mot konto 1581 enbart. Då spelar det inte någon roll i vilken momsperiod den bokförs eftersom den inte påverkar moms utan enbart bokför bort en fordran.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim,

 

Tack!

Enligt ditt förslag på bokföring bokför jag per månad uppdelat på inom EU och utanför EU. En undran dock. De 3 beställningarna där köparna var inom EU (tyskland samt Nederländerna) ska jag inte registrera moms 25% på de 1484,65kr?

Insättningarna till mig kom 3 gånger under månaden i summorna:
943,49kr

775,67kr

449,17kr

De är ju då inte uppdelade per försäljning. Hur gör jag bokföringen av insättningarna? Kanske är det där jag ska ha med momsen - bara det att dessa 3 summor är blandade från försäljningar inom och utanför EU.

Tack snälla för hjälp och svar. Som du märker av mina frågor är jag helt nybörjare... 😅

Nina

Hej igen,

På Etsys sida står följande info:

If you are a VAT registered seller, you may be required to charge VAT on the items that you sell on the Etsy platform. Jag tolkar det som att moms ska registreras på det som säljs inom EU. När jag sålde utanför EU behöver jag inte göra något - ETSY tog ut Tax på det som såldes utanför EU

Hej

Det beror på om du säljer till företag eller privatpersoner. 

Om du sålt till privatpersoner så skall du redovisa det som försäljning av varor och då redovisa moms.
Byt iså fall ut konto 3058 till 3051 och se till att moms redovisas.

/Joachim

Ja, det är privatpersoner inom EU (ej Sverige).

Om jag bokför för hela månadens försäljningar hur bokför jag när jag får betalt från Etsy som är en gång i veckan. Kan jag även ta det per månad även om då datumet inte stämmer överens när jag tog emot pengarna?

Hej

Du gör på samma sätt som jag beskrev i mitt första svar men bokför försäljningen med moms istället. Viktigt att denna kontering görs med ett datum i månaden som försäljningen ägt rum. 

 

Inbetalningarna du får skall du alltid bokföra på det datumet som du fått in pengarna på banken. Insättningen bokför du enbart mot konto 1581.

/Joachim

Tack 🙂!

Nu ska jag äntligen bokföra detta men undrar nu om jag ska skapa en leverantörsfaktura  för att kunna bokföra enligt ovan? 

(menar såklart kundfaktura under försäljning..)

Hej

Då det säljs via kortbetalning dvs kontant betalning så behöver du inte skapa en kundfaktura utan den första konteringen gör du via Bokföring > verifikationer > ny verifikation.

Inbetalningen matchar du genom att välja Övrig insättning och egen kontering.

Joachim

Nimo01
MEDLEM

Jag lade upp en ny kassahändelse med beloppet som jag fått in från Etsy (alltså det som bokfördes som Fordran Etsy 1581). jag får upp ett frågetecken och texten "Ingen överensstämmande bokföringshändelse hittad Banktransaktionen kan vara dubblett". har jag gjort något fel eller ska jag fortsätta och gå vidare med att Matcha? Om jag ska gå vidare och Matcha och väljer övrig insättning och kontering så undrar jag vad jag ska bokföra under raden kassa (debit)?

Nimo01
MEDLEM

Jag matchade och konterade mot 1581 fordran Etsy (antar att ingen moms ska med här)

Hej

Det är helt korrekt att du valt konto 1581 när du matchade detta som en övriga insättning/egen kontering.

Frågan är bara om Etsy dragit av någon avgift från summan du fått insatt på banken eller ej? Om det är en avgift avdragen för att du använder deras tjänster så måste även avgiften bokföras.

/Joachim

Jag kan inte se att de dragit någon sådan avgift. Däremot drar de en massa andra avgifter för att jag säljer vi plattformen. Netto efter deras avgifter är det jag fått på kontot så inga ytterligare bankavgifter. De 4 avgifter de dragit på försäljningen är:

Listing fees, Transaction fees, Processing fees och VAT on seller fees.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Ok men är dessa avgifter avdragna från det utbetalade beloppet eller har du redan dragit av dem när försäljnignen bokfördes dvs enligt de tidigare konteringarna jag skickade för ett antal dagar sedan?

I så fall skall inbetalningen enbart bokföras mot 1581 nu.

/Joachim

 

Nimo01
MEDLEM

Tack! En undran ska försäljningen som var inom eu som du visade ovan bokföras på 3051?

Hej!

Ja, försäljning till privatpersoner inom EU redovisas som försäljning av varor på konto 3051 och utgående moms på konto 2611.

 

Vänligen 

/Pamela

 

Nimo01
MEDLEM

Hej!

Tack för svar. Jag bokförde det dock på 3056 "Försäljn varor till EG 25% momspliktig" och utg. moms 2611, eftersom det ej var försäljning inom Sverige så var jag rädd att det blev fel med 3051 "Försäljn varor 25% sv"

Behöver jag skapa en korrigeringsverifikation?

God morgon!

 

Konto 3056 "Försäljning varor till EG 25% momspliktig" går också bra att använda. Du behöver därmed inte skapa en korrigeringsverifikation. 

 

Vänligen 

/Pamela