Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Efterskänkning av fordran

Vårat aktiebolag har en leverantörsskuld (inköp av lagervaror) som nu fordringsägaren vill avskriva och efterskänka till oss pga att dem lägger ner sitt företag.
Fråga; Hur bokför jag en avskrivning/ efterskänkning av skuld? Då vi har kvar lagret, konteras skulden bort mot ett intäktskonto, ex 8390?
5 SVAR 5

Spontant så tappar ni ju lagervärdet då det skall tas upp till det lägsta av anskaffning- och återanskaffningsvärdet och anskaffningsvärdet blir då noll kr. Försiktighetsprincipen ställer nog till det så. Detsamma händer ju om du köper ett lager för låt säga 100 000 kr men importerar det. Om sedan valutakursen sjunker så att återanskaffningsvärdet är t.ex. 50 000 kr så måste du även då värdera ner lagret. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

@AccountantfromHell_singland

Behöver man verkligen röra lagret i detta fallet? Vill gärna ha bekräftelse på det isf. Jag tänker att avskrivning av lev.skuld bokas mot konto 3990. Så har vi löst såna situationer och detta efter att ha rådfrågat revisor ism bokslut. Men om det är så, då bokar man alltså D2440/K1410 ? Och rör inte något intäktskonto?

Hur gör man då om det inte är lagervaror utan tjänster som man har köpt?

Beträffande om man köpt en tjänst och får skulden efterskänkt. Jag skulle skapa en kreditnota som spegelvänder denna fordran. Man skapar alltså en leverantörskreditnota och använder samma konton som ursprungsfakturan hade. Skillnaden är att debet hamnar i kredit och tvärt om.

Kostnaden har ju minskat för inköpet av tjänst, och då använder du dig av det kontot igen.

Med vänlig hälsning Lena

Man skall rätt säkert vända den kostnad eller investering som skulden faktiskt avser och är det då varor så blir det varukostnaden. För det är ju så att varukostnaden blir noll en sådan här gång...

Kollade upp det här igår och kunde väl konstatera att det "beror på". Är det en inte så avgörande skuld rent beloppsmässigt så kan man nog ta den mot typ 3990. Skulle det vara ett större belopp och då man kanske till och med är på gränsen för intakt eget kapital, en sådan  gång kan nog ett inköp som blir noll i värde vara tvunget att hanteras på genom en lagersänkning. När jag resonerade med dom så var han först säker på att det bara var en intäkt vilket då absolut gäller andra kostnader. Men när vi resonerade vidare så blev det "beror på" som så ofta gäller i dessa frågor...