Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

agneta20221
MEDLEM

Eget kapital

Hej!

Jag har en kort fråga kring eget kapital - kan ett AB öka det egna kapitalet förutom via nyemission och aktieägartillskott? Hur isf? Går det att boka om från tex kassan till eget kapital?

Tack på förhand för respons.

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Enda sättet att öka det egna kapitalet är genom nyemissioner, aktieägartillskott eller att företaget genererar ett överskott/vinst
Det går att låna ut pengar till företaget också men det lägger sig då som en skuld och inte som eget kapital.

Kassan ligger redan som en tillgång i företaget och går inte att omvandla till eget kapital.

/Joachim

agneta20221
MEDLEM

Hej!

Tack för snabbt svar med information, jag missade tacka förut! 👍

Det dök upp en annan fråga som du kanske kan hjälpa mig med. 🙂 Det gäller bokföring av debiterad preliminärskatt, arbetsgivaravgift och avdragen skatt på skattekontot (i de här fallen konto 2510, 2731 och 2710). De flesta månader så betalas det in samma månad men ibland halkar det över någon dag på månaden efter. Hur kan man bokföra summan för debiterad prel.skatt osv enligt ovan som då ligger som en skuld den månaden tills den betalas månaden efter? 

Summorna för prel.skatt osv är redan bokade som betalda från företagskontot.

Tack på förhand!

Agneta

Hej Agneta,

Bortbokning av skulden för preliminärskatt, arbetsgivaravgift osv ska göras först när Skatteverket drar pengarna från Skattekontot. Samtliga betalningar från företagskontot till skattekontot bokförs på konto 1630 då detta enbart avser en överföring av pengar mellan två tillgångskonton. Det spelar därmed ingen roll när pengarna betalas in till skattekontot eftersom skulden nollas först när Skatteverket dragit pengarna. 

Om du t ex betalar in preliminärskatt, arbetsgivaravgift osv till skattekontot den 27e september och beloppen dras från skattekontot den 12e respektive 19e ser flödet ut så här:

27/9

1930 Bankkonto Kredit

1630 Skattekonto Debet

12/10 
1630 Skattekonto Kredit 

2510 Preliminärskatt Debet

19/10 
1630 Skattekonto Kredit 

2710 Avdragen skatt (lön) Debet

2731 Arbetsgivaravgift Debet

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

agneta20221
MEDLEM

Hej Pamela,

Tack så mycket för snabbt svar med information! 🙂👍 Jag sitter med avstämning av ett skattekonto för ett AB inför bokslut - kan jag bokföra de poster som saknas för skattekontot i ett verifikat för hela året? Eller bör jag bokföra varje månad var för sig i ett eget verifikat?

Tack o detsamma, ha en fin dag!

Agneta

Hej igen!

Det finns inget krav på att bokföra varje månad för sig utan det går bra att bokföra allt i ett verifikat. 

/Pamela