Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eget kapital

Hej! Tog för några år sedan över en bokföring där jag på saldolistan har en summa på konto 2091 Balanserad vinst eller förlust på -35 746,90. Jag skulle vilja nolla denna för att kunna lägga in min rätta summa. Hur kan jag göra detta utan att det påverkar något annat. Balans- och resultatrapporter sätter jag ihop manuellt i Excell för varje år och där jag har korrekta uppgifter. Tack på förhand! Eva

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Får jag anta att det rör en förening? Bokföring ska inte göras i Excel där det är för enkelt att ändra. Många föreningar gör detta ändå. Du ska inte bara ändra ett värde utan måste utreda vad det är som gjort att det blivit ett felaktigt värde. De olika årens resultat omförs till 2091 - kan det vara detta som gjorts fel nån gång? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svar! Ja vi är en ideell förening. Jag sköter allt i Visma eEkonomi efter konstens alla regler och projektför även alla våra aktiviteter. Men inför årsmötet så använder jag mig av listorna från Visma och sätter samman en mer överskådlig sammanställning på Balans och Resultatrapporten tillsammans med Revisionsberättelse samt valberedningens papper.

Summan på detta konto "ärvde jag" när jag tog över, så jag har tyvärr väldigt svårt att gå tillbaka och se var det blivit fel. Övriga konto stämmer exakt så även kassa bank mm.

OK, då förstår jag. Men om alla andra konton stämmer, vad är det som gör att du tycker att saldot på Eget kapital är fel? Det är ju skillnaden mellan alla tillgångar och alla skulder och ackumuleras från årets resultat sedan föreningens start. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Föreningen startade för många år sedan och körde inte visma förrän för några år sedan utan hade annat system. Har gått igenom bakåt och då dyker denna summa upp på exakt samma krona hela tiden. Tror inte att man fört över alla årens resultat, Jag klurar vidare så löser det sig säkert! Tack snälla för att du tog dig tid : ) Ha en god helg!

Hej!

 

Jag hoppar in i här i tråden bara för att säga härligt, ser ut som att @AnnicaL hjälpte dig att lösa dessa frågor @Fd medlem :).

 

Har du några ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen. 

 

Önskar er båda en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂