Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

manon108
MEDLEM

Egna varuuttag aktiebolag

Hej!

Jag har ett aktiebolag och går igenom modulen för att skapa deklaration och årsredovisning.
Jag har tagit ut några varor ur bolaget och det bokförde jag på konto 2011 (använda konto finns på bilden längst ner) 2011, 3401, 2612.

Jag har fått meddelande (bild nedan) att konto 2011 Egna Varuuttag 'saknar placering på rad' i deklarationsmodulen.
Vad ska jag göra i så fall? Kontera om i eEkonomi?

Har jag använd ett konto som inte borde användas för aktiebolag kanske?

Hälsningar

Skärmklipp visma.JPG

Skärmklipp 2011 konto.JPG

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej

2011 är ett konto som inte används i AB, bara i EF och HB. Du ska i stället boka detta uttag på konto ditt avräkningskonto 2893. Och det gäller ju att du inte får ett debetsaldo på det kontot för då blir det ett förbjudet lån. 

manon108
MEDLEM

Tack för hjälpen!
Hur ser konteringen ut i så fall? (med moms osv, det handlar om 25% moms)
Och hur kan jag få bort debet bokningen 2893? Jag kan inte sätta in privata pengar i rätt år längre, året stängdes sista juni 2022.
Det är bolaget som har lånat av mig (långsiktigt dock) så det kanske går att sänka skulden till mig eller något?

AnnicaL
CHAMPION

Det du behöver ändra är din debitering på 2011 och flytta den till 2893 (K2011 D2893) eller det avräkningkonto du har - har du lånat ut pengar till ditt eget bolag bör du således debitera det konto denna låneskuld är bokförd på i stället för 2893 (som är standardkonto för avräkning med närstående).  

Tack! Det ska jag göra.
Behöver jag i så fall även justera konto 3401 och 2612? (då jag har aktiebolag)
Om jag låter detta ligga kvar som det är konterat nu, hamnar det under moms för egna varuuttag. Funkar det för aktiebolag?

Hej!

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Det går bra att använda 3401 och 2612 även som Aktiebolag då både 3401 och 2612 inte används enbart för enskild firma utan för alla bolagsformer. 

Ha det fint.

Josefine 

Tack Josefine!

Skönt, då behöver jag inte ändra momsredovisningen/momsrapporteringen, då kan det ligga kvar som moms på uttag.  (Och beloppet var rätt från början)