Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ej godkända avdrag

Hej!

 

Jag har verkligen snurrat till det nu känner jag och kan inte hitta en lösning på detta någonstans så testar att göra ett inlägg.

Under 2018 så försökte jag göra avdrag för kostnader i mitt AB som SKV slog ner på, det medförde att jag fick en felaktig momsredovisning och ett momstillägg om 5557kr som verkställdes under verksamhetsår 2019. Under 2019 försökte rätta detta genom att jag bokförde ut/betala pengarna från skattekontot 1630 (Kredit) och la till dem på skatt som belastar årets resultat 8910 (Debet). Dock missa jag att detta var skatt och ska då vara en ej avdragsgill kostnad och inte en avdragsgill som det blev nu. 

 

SKV upptäckte detta och slog ner på det under verksamhetsår 2020. 

De vill då lyfta mitt resultat för 2019 med dessa 5557 kr. Då jag har underskott sen tidigare i firman utfaller ingen extra skatt, utan det blir mer att underskottet minskar. Men det egna kapitalet går upp och förstärker min balansräkning.

Kan inte lista ut hur jag ska kunna rätta detta för i år? Så det blir rätt med mitt egna kapital och så det blir rätt med skatten samt att mitt underskott då också minskas, samt att det inte påverkar mitt resultat för i år, hittar ingen lösning i systemet. Snälla hjälp!!

 

Mvh

Förbryllad

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får rätta mig om jag har fel men jag tror inte du ska göra särskilt mycket.

 

1. Årets resultat i Resultaträkningen för 2019 påverkas inte. Att "kostnaden" redovisats som skatt i stället för ej avdragsgill kostnad ändrar inte resultatet på nedre raden. Det innebär också att Fritt eget kapital är som det är.

 

2. Deklarationen har SKV justerat åt dig och ändrat det skattemässiga resultatet + 5 557 kr. Att det inte medförde någon verklig skatt har du själv konstaterat.

 

3. Jag antar att 2019 års Årsredovisning redan är fastställd och inlämnad till Bolagsverket.

 

4. Den enda fundering jag har är om det finns skäl att ändra 2019 års jämförelsevärden i 2020 års Årsredovisning och Resultaträkning dvs ta bort 5 557 i Skatt och flytta upp beloppet till Övriga Externa kostnader i någon form av omklassificering. Tycker kanske att beloppet är för litet för att göra en sådan justering.

 

5. I 2020 års bokföring/redovisning behöver du inte göra någonting med avseende på ovanstående redovisningsfel 2019.

 

Hoppas jag förstått din fråga rätt.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Ok, Stort tack för hjälpen. 🙂

Då underskottet minskade trodde jag att mitt egna kapital också skulle förstärkas. Men som ni säger så om det istället hade varit en ej avdragsgill kostnad så hade jag ändå fått samma resultat, vilket betyder att det egna kapitalet inte hade gått upp. Bara det att jag skulle skatta mer, vilket medförde att underskottet minska. Stämmer det så?

jättestort tack så mycket. 🙂

 

Hej!

 

Stämmer som Roffakab skriver. Det enda som du bör ha i beaktning är att i nästa års skatteberäkning så ska du ändra det kvarvarande skattemässiga underskottet till det som skatteverket beslutat. Om du vill ha hjälp att kolla detta i bokslutet sen så får du gärna återkoppla till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se så hjälper jag dig. Förstår att det känns lite jobbigt och det är inte bra att få påbackning av skatteverket två år i rad.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100