Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bosse_20
MEDLEM

En fråga om aktiefållan

Hej alla experter

Jag sålde lite fonder 2020 och gick back med 20 000 kr. Denna förlust hamnade därmed i aktiefållan och var inte avdragsgill 2020.
Som jag förstått det så kan jag använda denna förlust om jag i framtiden gör en vinst på värdepapper och då kvitta denna mot den tidigare förlusten.
2021  har jag dock inte sålt några fonder. Borde då min ackumulerade förlust tas upp någonstans i deklarationen  så Skatteverket vet att den finns för eventuell framtida användning? Alltså rullas framåt på något sätt...
Eller är det bara att hålla koll själv  och ta upp tidigare förlust på INK2S  4.7.f   när jag förhoppningsvis säljer lite fonder med vinst något framtida år.

Tack på förhand,

//Bosse


3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kan se så tas inte den delen upp som man inte kunde dra av förrän de faktiskt går att kvitta mot andra vinster, dvs att det rullas på tills de kan användas. Du kan läsa mer om detta här. Jag kan tyvärr inte hitta någon mer konkret information om man behöver hålla reda på detta själv eller kan ange det någonstans, så här får jag hänvisa till någon annan användare i forumet som kanske har bättre koll, alternativt om Skatteverket kan ge lite vägledning kring det. 

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Aktiefållan, och även fastighetsfållan, är väldigt speciell. Det finns ju inga speciella "underlag" för att hålla reda på den. Ditt skattemässiga underskott 2020 skilde sig från det bokförda resultatet med 20 000 kr, och kanske något mer då det finns både ej avdragsgilla och ej skattepliktiga kostnader/intäkter att ta hänsyn till.

Det innebär att din bolagsdeklaration håller koll på ditt övriga eventuella inrullade underskott. Det är viktigt att hålla koll på sin aktie- och/eller fastighetsfålla i bokslutet, i Visma Bokslut så finns det tyvärr ingen "riktig" bilaga för det utan man får använda en vanlig. 

Om du några år senare säljer med vinst så reglerar du den vinsten skattemässigt i skatteberäkningen vilket även kommer att framgå av deklarationen. Inte lätt på något vis. 

En annan kuriosa är att vid försäljning av ett underskottsbolag så får man bara ta med sig dubbla köpeskillingen. Men en aktiefålla påverkas inte av ägarförändring utan rullar med in till nya ägaren med 100 % ... Men jag undrar hur många som "tappar bort" sina fållor....

 

Tack för svaret

/Bosse