Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enskild firma och medhjälpande maka - bokföra sjukvårdsförsäkring - eEkonomi

Hej,

Jag har en Enskild firma och en del av vinsten går till medhjälpande maka. 
Vi tänkte teckna en sjukvårdsförsäkring för oss båda, utöver olycksfallsförsäkringen. 
Olycksfallsförsäkringen har vi bokfört under 6310 (företagsförsäkringar)


1. Hur ska vi bokföra sjukvårdsförsäkringen i Visma eEkonomi? 

2. Ska denna förmånsbeskattas för oss båda?

3. Hur redovisar vi förmånsbeskattningen på deklarationen?
 
(Hört av andra att dom betalar den privat för att det var så krångligt att ta upp den i företaget, eller förlorar vi mycket pengar på det?)

Tacksam för svar!
6 SVAR 6

En enskild näringsidkare kan aldrig göra avdrag för premier för sjukvårdsförsäkringar – oavsett om försäkringen täcker privat eller offentligt finansierad vård.

Om bolaget betalar försäkringen så bokför du den mot eget uttag.


Gällande olycksfallsförsäkring så är det lite att tänka på men det kanske du redan har koll på:
Premier för olycksfallsförsäkringar som räknas som arbetsmarknadsförsäkringar är skattefria förmåner och skattemässigt avdragsgilla kostnader för en redovisningsenhet. Premier för trygghetsförsäkringen vid arbetsskada (TFA) är skattefria förmåner och skattemässigt avdragsgilla kostnader då den ersättning som utbetalas från försäkringen är skattepliktig.

Premier för privata olycksfallsförsäkringar som klassificeras som kapitalförsäkringar är skattepliktiga förmåner som skall tas upp till förmånsbeskattning. Premier för privata olycksfallsförsäkringar som klassificeras som pensionsförsäkringar är med vissa begränsningar skattemässigt avdragsgilla i en redovisningsenhet och en redovisningsenhet måste även redovisa och betala särskild löneskatt på pensionskostnader som också är en skattemässigt avdragsgill kostnad.


Mvh
Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Tack för snabbt svar.

I offerten står att " 30%  av premien: "sjukvård plus" består av företagshälsovård, rehab och förebyggande behandling."

Får jag inte ens dar av den delen på företaget i enskild firma?


Reglerna om sjukvård gäller, om jag inte minns fel, anställda och det är ju ingen av er i en enskild firma.... 

Ursäkta sen återkoppling men reglerna kring sjukvårdsförsäkring har ju ändrats en del de senaste åren. Jag hittade en artikel på bokföringstips.se som kanske inte kan användas som källa men det som de skriver brukar vara korrekta saker!

Där kan jag utläsa att du numera även som enskild näringsidkare kan göra avdrag för sjukvårdsförsäkring. För att göra det enkelt för dig som enskild näringsidkare så kan du bokföra 40 % som avdragsgill premie och resterande del som eget uttag. Då behöver du inte tänka på något i deklarationen sedan utan rätt avdrag har redan gjorts.

Här är länken;
https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/sjukvardsforsakring.aspx

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hmm... Läser på sidan i länken under rubriken "Exempel: bokföra premier för sjukvårdsförsäkring till delägare" och konteringen ger ju ingen effekt alls utan det blir ett eget uttag. 
Debet 6991 och kredit 3219 nollar ju ut varandra och debet 2011 och kredit 2440 blir ju bara ett eget uttag. Så ingen förändring för enskilda företag som jag kan se det. Men rätta mig gärna....

Ja, det är inte lätt detta. Artikeln är från december 2018 vilket ska påpekas. Lite ändringar har ju skett sen dess. I det exempel som du skriver så står det "Premierna skall förmånsbeskattas till 100 % enligt uppgift från försäkringsföretaget. Redovisningsenheten redovisar en intäkt motsvarande förmånsvärdet för att ta hänsyn till förmånsbeskattningen." Så i det fallet när 100 % ska beskattas så kan man lika gärna ta allt mot eget uttag.

Detta utdrag bygger min tolkning på:

För delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag redovisas förmånsbeskattningen som en intäkt till förmånsvärdet i kontogrupp 32 eller så redovisas en intäkt enbart i inkomstdeklarationen. En delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag kan redovisa utgiften för en skattepliktig förmån som ett eget uttag för att undvika förmånsbeskattning.

...

En delägare i en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag tar upp förmånsvärdet som en skattepliktig intäkt i bokföringen eller enbart i inkomstdeklarationen. 

Enskilda näringsidkare, delägare i handelsbolag och delägare i kommanditbolag som har utgifter för skattepliktiga förmåner av sjukvårdsförsäkringar till sig själva kan behandla dessa utgifter som egna uttag för att undvika förmånsbeskattning.


Men som sagt det är inte lätt detta och jag har försökt att hitta färskare källor men inte hittat något bra. Nu har jag inte haft någon enskild firma med sjukvårdsförsäkring de senaste åren så därför jag inte kollat närmare på det. Men jag skulle nog tolka det på detta sätt iaf.

Mvh

Lovisa 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100