Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ajax2020
MEDLEM

Erästtning från Leverantör för marknadsföringsutlägg

Jag har fått ersättning från min utländska leverantör (utanför EU) för utlägg jag har haft för marknadsföring, hur ska de bokföras?

Ska jag kreditera 4535 inköp av tjänst inom EU och debitera 2614 och kreditera momsen på 2645  (då fakturorna för utläggen kommer från annat EU land, typ Google etc.) .

 

Vi ska dela på utläggen och nu har jag fått en kreditfaktura från leverantören för MARKETING EXPENSES REIMBURSMENT för delar av utläggen? Men det känns inte rätt enligt mitt förslag ovan, bara att jag inte vet hur. För det är ju inte en kreditering av tex googlefakturan. Någon som vet? 

 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du har bokfört de ursprungliga kostnaderna på 4535, 2614 och 2645 när du betalt in för marknadsföringskostnaderna så är det helt korrekt att kreditera samma konto när du får återbetalningen från leverantören. Du vill i slutändan minska kostnaden med det återbetalda beloppet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej, 

Ok tack för svar, jag bokförde ursprungligen 4535 plus momskontona ovan för utläggen (faktura tjänst inom EU) men krediten är ju från leverantören som är utanför EU så normalt använder jag 4531 vid fakturor från leverantör utanför EU, men du säger att det är ok att ändå använda 4535 . Då gör jag så. Tack för svar.