Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Expansionsfond i EF över till nytt AB

Hej ! Har Enskild firma men planerar att göra om till AB. Har 400.000 i expansionsfond i EF och funderar på hur detta fungerar att föra över till AB. Vill inte ta upp dem till beskattning nu då min inkomst är för hög, vilket bland annat är anledningen till att ombilda till AB. Ser att man då måste betala in 78% av beloppet till Aktiebolaget. Dessa 400.000 är ju en bokförd siffra och sitter inte på något konto. Jag undrar hur det blir då. Kan man sätta in beloppet och sen ta ut det och använda i rörelsen eller blir de bundna i Aktiebolaget ? Har inget problem att sätta in ett belopp men behöver sen använda dem.

Någon duktig och insatt person, här i forumet, som kan hjälpa mig med en förklaring på hur det fungerar. Har läst så många artiklar på nätet men blir inte klok på detta.

14 SVAR 14
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Pengarna ska sättas in i bolaget och bokföras som ett Aktieägartillskott dvs Fritt eget kapital.

 

De likvida medlen kan användas i ABs verksamhet (rörelsen).

 

Fritt eget kapital är beskattat och kan delas ut till aktieägarna enligt normala regler.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen ! Har jag förstått rätt om jag tänker som nedan :

Jag begär att expansionsfonden inte ska tas upp till beskattning i EF

Jag såtter in 78% av fonden till nya Aktiebolaget som fritt eget kapital (ägartillskott )

Jag kan ta ut beloppet ( genast ? ) och då blir det ingen beskattning.

Det innebär då att min totala beskattning på dessa 400.000 blir , först de 22 % jag betalade vid upprättandet av fonden och sen ytterligare 22% som jag betalar vid överföringen till AB, alltså totalt 44%. Tänker jag rätt ? Undrar om beloppet 78% av exp.fonden måste sitta i Aktiebolaget någon minimitid eller om jag kan ta dem i princip genast ?

Tacksam om du tar dig tid att svara på min fråga

🙄

kajo46
UTFORSKARE

Tack för ditt svar. Innebär det då att jag inte behöver ta upp expansionsfonden till beskattning i EF utan sätter in 78% på AB och sen kan jag ta ut dem och använda eller ta ut som utdelning ? Övergår expansionsfonden till Aktiebolaget för senare  beskattning när man väljer det ? Aktiebolaget kommer att startas nu under 2023. Som jag skrev så kan jag göra en insättning till AB för exp.fonden men kommer att behöva dem så uttag måste kunna göras. Finns det någon bra skriven info i detta ämne så att jag kan " läsa på " , Känner mig väldigt okunnig i detta 🙄

Tacksam för din hjälp !

Hej

 

Expansionsfonden övergår inte till AB utan avslutas när du begär att den inte ska tas upp till beskattning i EF. Deklaration om detta görs på blankett N7.

 

Villkoret är då att du bokför in ett beskattat eget kapital på 78% av expansionsfonden och sätter in motsvarande belopp i AB. Procentsatsen kan vara 79,4% beroende på när expansionsfonden upprättades.

 

Ovanstående ingår som en del i det överlåtelseavtal som du skriver mellan EF och AB där AB köper inkråmet i EF.

 

När överlåtelsen är klar kan AB använda pengarna i verksamheten (genast) och ägarna kan besluta om utdelning (enligt gällande regler). Någon tidsgräns finns inte.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

kajo46
UTFORSKARE

Hej ! Tack för ditt tålamod med mig.

Har ytterligare fundering i ämnet. Jag förstår inte riktigt så vill stämma av en sista gång med dig. 🤔

Funderar på skattesituationen när jag " för över " expansionsfond till AB. Jag har ju betalt 22% när jag startade fonden. Om jag sen nu sätter in 78% av detta till aktiebolaget för detta , 312000, och dessa  pengar måste jag ta från det som är reserverat för f-skatt i EF. Behöver alltså ta ut dem senast när skatten ska betalas in. Om jag då gör ett uttag från mitt fria eget kapital, blir det då ingen skatt ? Känns som att man kommer billigt undan skattemässigt för jag har ju bara betalat 22% i skatt tidigare på den inkomsten ? Missar jag något eller blir det någon slags annan beskattning när jag tar ut pengarna från aktiebolaget ? Om det är så att jag kommer undan med bara totalt 22% skatt ska jag kanske göra en insättning till exp.fonden även för år 2022, har utrymme för cirka 100.000 ytterligare, " omläggningen " till Aktiebolag kommer ju att ske under 2023. Har hamnat en bra bit över brytpunkten så min marginalskatt blir hög. 

 

 

Hej

 

Du missar reglerna och beskattningen av utdelning i AB. Beskattningen är normalt 30% men reducerat till 20% inom utdelningsutrymmet i fåmansbolag.

 

Jag tror att du räkna några gånger på olika alternativ och kanske ta hjälp av en skatterådgivare. Det kan ju eventuellt vara så att du tjänar på att lösa upp expansionsfonden i EF. I år kommer ju dessutom brytpunkten att höjas väsentligt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack snälla för din hjälp.

Ja du har rätt , jag kommer absolut att behöva hjälp av någon, kanske redovisningskonsult, för att göra hela " omläggningen " men vill bara försöka förstå lite innan. Har varit orolig för just expansionsfonden. Resultatet i Enskilda firman slutar på cirka 1.500.000 före dispositioner detta år , så känns inte bra att upplösa den nu.

Om jag nu startar Aktiebolaget år 2023 kan jag ändå göra en utdelning med 20% beskattning på 2,75 x inkomstbasbeloppet under 2023 ? Eller måste jag vänta till nästa år (2024 ) Om jag gör ett eget uttag i Augusti till exempel från det fria egna kapitalet så blir det vanlig inkomstbeskattning på detta ?    Har försökt googla men det är svårt att hitta rätt !

 

Hej

 

Ja då kan jag förstå dina funderingar och dilemma.

 

Har du tittat på möjligheterna till avsättning till individuell pensionslösning?

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej ! Jo, tittar även på pensionslösningar men tänker ändå att om jag låter Aktiebolaget " överta " exp.fonden och gör en insättning på ca 78% till fritt eget kapital så kan jag fortsätta skjuta upp beskattningen ett tag  på detta och kanske även ta det som utdelning. Frågan är bara när jag kan ta ut det belopp jag satt in ( minus skatt ) kan jag ta det på höstsidan ? och vilken beskattning får jag då ? Behöver dem 2023. När det gäller utdelning så går väl inte det förrän 2023 ?

Jag vill bara säga att jag är glad och tacksam för att du tagit dig tid men alla mina funderingar !

Hej

 

Med rätta underlag (delårsbokslut osv) kan en extra bolagsstämma besluta om utdelning redan 2023. Utdelningen blir då beskattad med 30% då det inte finns något beräknat utdelningsutrymme för den lägre skattesatsen 20%. Den möjligheten uppstår först 2024 och då till det belopp som räknas fram. Utöver det blir det fortfarande 30%.

 

Hoppas du tar dig tid att räkna fram olika alternativ som du kan fundera på innan beslut.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Stort tack för dina svar. Jag ska räkna ordentligt på olika lösningar och se vad som blir bäst att göra ! Och ta hjälp av kunnig person.

Tack

Hej igen !

Är i fullgång med min omläggning från EF till Aktiebolag och har nu gjort en preliminär beräkning över min skatt i Enskilda firman detta sista år ! När jag tar upp beloppet till beskattning 310.000 kommer då detta att påverka den statliga skatten när jag kommer över brytpunkten ? Förmodar att det är så.

Hälsningar

Kajo

Hej

Den statliga skatten kommer påverkas om brytpunkten överskrids. Inkomster som överstiger brytpunkten beläggs även med 20% statlig inkomstskatt.

Skulle dock rekommendera att du vänder till till skatteverket för mer information angående detta.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack, det är som jag trodde då !

Ha en bra vecka !