Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Få in utdelning på kontrolluppgift i AB

Hej!

Jag har gett mig själv en utdelning i mitt AB och betalt det till mitt privata konto i sin helhet. Skatten på 20% tänkte jag alltså betala betala privat.

Jag har kollat hur man ska bokföra detta och det verkar klart.

Dock förstår jag inte hur man sen får in det på kontrolluppgiften?

Ska man göra det helt manuellt när man skapar kontrolluppgiften eller kan man lägga in utdelningen på en löneutbetalning som en speciell löneart så kommer det automatiskt in på kontrolluppgiften när man genererar den? Se länk nedan som dock handlar om visma-lön. Jag kör Visma eekonomi med löne-modul.

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/faq/loneart-utdelning.htm 

1 SVAR 1
ANSTÄLLD

Svar: Få in utdelning på kontrolluppgift i AB

Hej atlas776! 

Underlaget för utdelning redovisas i fält 492 och skatteavdraget i fält 496 i Arbetsgivardeklaration på individnivå som du lämnar in till skatteverket. Lönemodulen i eEkonomi har inte stöd för detta däremot utan här får man sköta det manuellt. Du kan för att redovisa utdelningen på lönebeskedet hämta löneart Tillägg före skatt, tabellskatt men glöm då inte att korrigera beloppet på arbetsgivardeklarationen i fältet samt skatten med löneart Extra skatt eftersom lönearten ovan går efter tabellskatt. 
Vi har annars fullt stöd för det i vårt renodlade löneprogram Visma Lön som även du hänvisade till och via länken kan du prova Visma lön gratis i 20 dagar om det skulle vara av intresse. 🙂 

Kontrolluppgift om utdelning ska lämnas på blankett KU31, det har vi stöd för i vårt skatteprogram Visma Skatt. Annars är det manuell hantering. 

Ha en fin dag! 
/My