Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få in utdelning på kontrolluppgift i AB

Hej!

Jag har gett mig själv en utdelning i mitt AB och betalt det till mitt privata konto i sin helhet. Skatten på 20% tänkte jag alltså betala betala privat.

 

Jag har kollat hur man ska bokföra detta och det verkar klart.

 

Dock förstår jag inte hur man sen får in det på kontrolluppgiften?

Ska man göra det helt manuellt när man skapar kontrolluppgiften eller kan man lägga in utdelningen på en löneutbetalning som en speciell löneart så kommer det automatiskt in på kontrolluppgiften när man genererar den? Se länk nedan som dock handlar om visma-lön. Jag kör Visma eekonomi med löne-modul.

 

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/faq/loneart-utdelning.htm 

16 SVAR 16
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej atlas776! 

Underlaget för utdelning redovisas i fält 492 och skatteavdraget i fält 496 i Arbetsgivardeklaration på individnivå som du lämnar in till skatteverket. Lönemodulen i eEkonomi har inte stöd för detta däremot utan här får man sköta det manuellt. Du kan för att redovisa utdelningen på lönebeskedet hämta löneart Tillägg före skatt, tabellskatt men glöm då inte att korrigera beloppet på arbetsgivardeklarationen i fältet samt skatten med löneart Extra skatt eftersom lönearten ovan går efter tabellskatt. 
Vi har annars fullt stöd för det i vårt renodlade löneprogram Visma Lön som även du hänvisade till och via länken kan du prova Visma lön gratis i 20 dagar om det skulle vara av intresse. 🙂 

Kontrolluppgift om utdelning ska lämnas på blankett KU31, det har vi stöd för i vårt skatteprogram Visma Skatt. Annars är det manuell hantering. 

Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan någon förklara exakt vad jag skall göra i Visma eEkonomi för att få in utdelningen på den individuella arbetsgivardeklarationen (vilket är det som skatteverket numera kräver att man skall göra för att göra rätt för sig)?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Fd medlem 
 

Mitt svar ovan gäller, det finns inte stöd för detta i eEkonomis lönemodul utan det får skötas manuellt. Det finns ingen färdig löneart för utdelning men du kan alltså använda löneart Tillägg före skatt, tabellskatt samt löneart Extra skatt för att korrigera skatten som beräknats på lönebeskedet, skatten korrigerar du eftersom det annars dras tabellskatt på utdelningen du lagt som tillägg. Bokföringskonto som hämtas på lönearten avgörs från vad som finns angett under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter

När du skapat arbetsgivardeklarationen på individnivå får du sedan vid inlämning hos skatteverket korrigera beloppen för skatten och utdelningen så dem påverkar korrekta fältkoder, även dem är samma som mitt svar ovan. 

 

Hoppas detta förtydligar men känns något oklart då får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror jag är med. Men för att det skall bli helt tydligt, följande gör jag om jag skall göra en utdelning på 250 000kr om jag fattat rätt:

 

Skapar ett lönebesked med två extra rader:

Löneart: Tillägg före skatt, tabellskatt 250 000kr

Löneart: Extra skatt, positivt belopp på 89 366 kr (så att den totala extra skatten på lönebeskedet blir 50 000kr)

 

Lämnar sedan in arbetsgivardeklarationen till skatteverket men justerar den manuellt så att 250 000kr hamnar på ruta 492 och 50 000kr på ruta 496.

 

KU31 lämnar jag in som vanligt manuellt.

 

Behöver jag ändra något kring inställningarna för lönearten som du skriver om (jag har inte ändrat dem tidigare så är standardinställningar på dem)?

 

Låter det rätt?

Hej igen  

 

Du är inne på rätt spår, eftersom jag inte vet exakt vad ditt lönebesked består av i övrigt så tar jag det en vända till.

Du skapar lönebeskedet med två extra rader precis som du skriver. Första raden består av löneart Tillägg före skatt, tabellskatt och andra raden står för löneart Extra skatt. Har du en utdelning på 250 000 kr skriver du in det beloppet på lönearten Tillägg före skatt och på lönearten för Extra skatt korrigerar du totalskatten. Här ska du tänka på att övriga bruttobelopp du har med på lönebeskedet normalt sätt ska beräknas med tabellskatt/engångsskatt så du ska bara på dessa 250 000 kr korrigera eftersom 20% skatt ska dras där. 

 

Hantering av arbetsgivardeklaration på individnivå och KU31 är helt korrekt tänkt. 🙂

När det gäller bokföringskonto kan du tillfälligt ändra konto för löneart tillägg före skatt så detta bokförs på 2890 - Övriga kortfristiga skulder förslagsvis. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

För att göra det enkelt för mig tänker jag att jag skapar 2 lönebesked för samma månad - en med "vanliga" löner och förmåner, och sedan ett med bara utdelningen i.

 

Summorna på det andra lönebeskedet (den med enbart utdelningen på) blir då:

Tillägg föreskatt: 250 000kr

Extra skatt: +89 366kr

Summa: 250 000kr

Skatt: -50 000kr

Totalt: 200 000kr

 

Korrekt så långt?

 

250 000kr bokförs då på konto 2890 Kortfristiga skulder (ändrar detta tillfälligt för lönearten tillägg före skatt).

Hur skall jag sedan bokföra så att det blir korrekt i nästa steg?

Vid utbetalningen av utdelningen på 200 000 bokför jag bort denna summan på 2890, skatten på 50 000 bokför jag bort från 2890 i samband med överföringen till skattekontot, eller?

Helt korrekt gällande lönebeskedet. 🙂

I foruminlägget Bokföra utdelning får du svar på din följdfråga. I tråden använder dem bokföringskonto 2898 istället för 2890 vilket också går bra om du hellre använder det när du ska ändra kontot till lönearten Tillägg före skatt, dessa är inom samma kontogrupp. Själva utbetalningen av utdelningen dem visar exempel på, där Victor beskriver 1930 kredit och 2898 debet sker automatiskt när du bokför lönebeskedet som betalt så denna behöver du inte göra manuellt. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skickade in arbetsgivardeklarationen precis enligt ovan med justerade summor på ruta 492 och 496. Borde detta även avspegla sig på individnivå i ruta 001 - den borde väl visa +50 000kr extra som preliminärskatt för individen som fått utdelningen också antar jag?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så ordinarie prelskatten + 50000kr i mitt fall skall in i fält 101. Utdelningen räknas alltså som "annan ersättning". Är det något mer fält än 101, 492 och 496 som bör vara uppdaterade (så att jag kan verifiera att den är korrekt)?

Vill korrigera och förtydliga mitt svar ovan, tar bort det för att inte förvirra. 🙂

 

Det som påverkas är fält 492 för själva utdelningen och skatteavdraget i fält 496 i Arbetsgivardeklaration på individnivå. Kontrolluppgift om utdelning ska lämnas på blankett KU31, hur denna ska fyllas i och vilka fält som påverkas har skatteverkets inlägg Redovisa utdelning mycket bra information om. 

 

/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Både 492 och 496 ligger på Arbetsgivare på arbetsgivardeklarationen, 496 ligger inte på individnivå vad jag kan se... så skall ingen ruta på individen innehålla skatten på 50 000kr?

Nej, precis. Skatteavdraget redovisas i fält 496 - skatteavdrag ränta och utdelning som en huvuduppgift på arbetsgivardeklarationen. Likaså underlaget på ränta och utdelning som redovisas i fält 492.  

 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Finns det någon anledning att alls att idag dra en utdelning för ett fåmansbolag (AB) via ett lönebesked? 

Räcker det inte med att bara betala ut utdelningen och sen lämna in KU31? Eller missar jag något med arbetsgivardeklarationen/kontrolluppgift och ev behov av att betala in preliminärskatt för detta? 

 

Tack!

 

MVH Håkan 

Hej Håkan!

 

Tack för din fråga. Vad jag kan hitta så krävs det enbart att man fyller i i arbetsgivardeklarationen gällande utdelning om man har gjort skatteavdraget via företaget och inte fixar med det privat, men det kan vara bra att dubbelkolla detta med Skatteverket så att inget missas och blir fel. Du behöver nödvändigtvis inte skapa något lönebesked till dig dock utan man kan göra enbart utbetalningen till sig själv utan det. 

 

Om du får svar från Skatteverket så får du gärna återkomma i denna tråden med svaret ifall det kan hjälpa andra i forumet.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Nja, den delen i AGI som avser utdelning gäller bara dom som har tvingande skatteavdrag, d.v.s. inte fåmansbolag. Det kan funka att redovisa in sin utdelning och avdragna skatt via AGI men sannolikt så hanterar skatteverket då ej denna som en utdelning via K10:a, utan som en "normalt" skattepliktig utdelning. 

Märkligt att Skatteverket inte lade till detta när man ändå höll  på med AGI´n kan man tycka. Nu får man sitta med en jäkla massa KU31:or ändå liksom...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Går det att i Visma eekonomis lönemodul betala ut utdelning med skatteavdrag så att det hamnar rätt i arbetsgivardeklarationen? Hittar ingen sådan löneart.