Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få tillbaka moms i Visma eEkonomi

Instruktionen i hjälpen för momsredovisning och föreningar / AB, samt i synnerhet hur man gör när man ska få tillbaka momspengar av skatteverket känns aningen förvirrande. Såvitt jag förstått;

Efter själva momsredovisningen samt skickande av redovisningsfilen ska redovisningskontot för moms (2650) krediteras och skattekontot (1630) debiteras. Försöker jag göra en manuell kontering får jag en varning att jag bör göra detta via kassahändelse / skattekonto.

I ett senare skede betalar SKV ut momspengarna, då är det debet checkkonto och kredit 1630. Ska jag ens göra några manuella verifikat för dessa två steg, eller ska det göras via kassahändelser / skattekonto när väl bokförs på skattekontot hos SKV?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varningen är ju bara för att göra dig uppmärksam på något - du fullföljer konteringen trots varningen - för det går väl?
När sedan utbetalningen ska bokföras gör du det antingen eller - det är ju bara när det inte finns något alternativ som du konterar manuellt. Kan du få insättningen av momspengarna konterade via bankhändelser/kassahändelser går du den vägen.

Mikael

Du kan välja att ignorera varningen. Eller så kan du gå till Kassa- och bankhändelser och välja skattekontot istället för företagskontot som är förinställt. Logga in på ditt skattekonto på skatteverket.se och ta ut en csv-fil (excel). Den importerar du sen under kassa- och bankhändelser. Tänk bara på att välja rätt period.

Bokför sedan härifrån genom att matcha posterna. Det finns färdiga bokföringsförslag som gör det enkelt att få det korrekt.

Visma har instruktionsfilmer för detta på Youtube. Kanske de kan länka till en instruktionsvideo här.


Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej ahs,


När du får tillbaka pengar för momsen i AB är tanken att du skapar upp en händelse på skattekontot, där du kan göra som Lovisa skriver och importera en fil från Skatteverket. Skattehändelsen som avser inbetalningen till skattekontot från Skatteverket matchar du mot din momsredovisning som du skapat i eEkonomi.


Efter det sker utbetalning från ditt skattekonto till ditt företagskonto. Då skapar du en utbetalning från skattekontot samt en inbetalning på ditt företagskonto, båda händelserna under Kassa- och bankhändelser. Denna transaktion som finns på både skattekontot som är kopplat till 1630 samt på företagskontot som är kopplat till 19xx kan bokföras som en Överföring mellan egna bankkonton när du matchar den under kassa- och bankhändelser. Kika gärna på filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi samt vår Checklista för moms.


Hoppas detta kan vara till hjälp, återkoppla om du har ytterligare funderingar.
/Theodor