Hej jag har en fråga angående om en faktura som vi ska betala men vet inte hur jag bör bokföra det, kan ni vänligen hjälpa mig med det. Fakturan avser en bilköp som vi har betalat 50.000 kr i förväg, men fakturan har en annan summa. Jag hörde att vi kommer att få fakturor avseende den här fakturan.
Kan ni vänligen hjälpa mig hur jag bör kontera den jag skickar ut fakturan till min fråga.
Med vänliga hälsningar Nellie
Hej
Jag skulle behöva veta om bilen klassas som en personbil eller en lastbil (Bil med luftspalt mellan förarhytt och lastutrymme).
/Joachim
Det är två bilar som är köpta, så den ena är en lastbil Skåpbil ( lätt lastbil) den andra bilen är en personbil.
Tack på förhand 🙂
MVH Nilgun
Hej
Då jag ej vet om fakturan du bifogat gäller lastbilen eller personbilen så gör jag två kontgeringar på hur det skall bokföras. Då det skiljer sig åt gällande om man får dra av moms eller inte. Moms får dras av på lastbilen men inte på personbilen.
1. Lastbil
1930 bank Kredit 52 200
1242 Lastbilar Debet 208 800
2641 Ingående moms Debet 52 200
2359 Lån till kreditinstitut Kredit 208 800
Personbil
1930 bank Kredit 52 200
1241 Bilar Debet 261 000
2359 Lån till kreditinstitut Kredit 208 800
Beloppen som sedan betalas in till Santander skall bokföras mot konto 2359 (Amorteringsbeloppet) och eventuellt 8410 räntekostnader (Ev ränta).
/Joachim
Hej ! tack för hjälpen men jag har en fråga ifall fakturorna ska bokföras manuellt eller i normal leverantörsfaktura hur hanterar jag det ? tack på förhand:)
Hej
Det skall läggas in som vanliga fakturor. Enbart konteringen av dem som blir annorlunda och bokför ni enligt faktureringsmetoden så byts konto 1930 ut till 2440 i bokföringen av själva fakturan.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.