Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura från egen enskild firma till eget aktiebolag långt senare

Hej

Jag och min far startade i november 2016 ett tillverkande litet aktiebolag. Eftersom jag hade (och har) en enskild firma bl. a. med verksamheten researrangör lät jag enskilda firman arrangera de resor till olika underleverantörer vi gjorde i början av aktiebolagets tid, dvs 2016 och första halvåret 2017. Eftersom aktiebolaget till en början hade lite pengar så lät jag bli att fakturera detta i anslutning till resorna. Sedan glömde jag bort det, men nu efter att ha haft dålig ekonomi privat och i den enskilda firman efter en längre utlandsvistelse så fakturerade jag i november 2019 i efterskott aktiebolaget för de gjorda resorna 2016-17. Den enskilda firman drog av researrangemangens kostnader då det begav sig.

 

Borde jag inte ha fakturerat så långt i efterskott?

 

Jag inser nu att jag kanske borde ha bokfört någon sorts fordran på aktiebolaget i den enskilda firman, men jag glömde som sagt bort det hela i två år. Är det något särskilt jag måste göra nu så här i efterskott, såväl i aktiebolaget som i enskilda firman utöver vanlig bokföring av fakturan? Fakturan är som sagt betald redan.

 

Mvh Mattias

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Det är inte helt ovanligt att fakturor kommer sent och som du säger borde det bokförts en upplupen kostnad i ABt och en upplupen intäkt i EF, men nu är det som det är. Bokför fakturan nu när den gjorts, i båda företagen och gör noteringar (om det inte klart framgår av fakturan) om när det hela skedde.