Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura, kreditfaktura med lägre belopp - eEkonomi

Hur ska jag bokföra en kreditfaktura med lägre belopp än ursprungsfakturan?
Detta pga av att företaget tagit ut en returavgift och därmed ska moms betalas in. Mellanskillnaden blir 1950,02 och som också betalats till företaget. 

Problemet är också att jag bokfört ursprungsfakturan och gjort en kreditfaktura på hela beloppet redan. Vad ska jag göra nu?

Tacksam för svar
Kristina
2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Har du journalfört kreditfakturan du bokfört på hela beloppet? Om inte kan du makulera den och göra en ny på det korrekta, lägre beloppet. 

Om du har journalfört den kan du enklast bokföra en ny faktura på det belopp som ska betalas, inkl momsen. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kristina L,

I eEkonomi hanterar man fakturorna under Försäljning - Kundfakturor. Om du vill skapa en kreditfaktura med lägre belopp än ursprungsbeloppet kan du antingen gå via fakturan Åtgärder - Kreditera och själv ändra beloppet på krediten. När du är klar väljer du Bokför (faktureringsmetoden) eller Spara (kontantmetoden. 
Du kan även skapa en fristående kredit genom att skapa ny faktura och bocka i rutan för kreditfaktura. Där kan du lägga in önskad artikel och belopp som ska krediteras. Avsluta på samma sätt som ovan. 
Om du redan skapat en kreditfaktura på hela beloppet (och inte gjort mer med kreditfakturan) kan du välja Åtgärder - Ångra på kreditfakturan. Då är du tillbaka på själva ursprungsfakturan.

Ha det gott!

/Sofia