Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturadatum / Utskriftsdag

Har stött på ett nytt fenomen. En leverantör använder både fakturadatum o utskriftsdag. De räknar 30 dagar från utskriftsdag. Jag bokför på utskriftsdagen såvida det inte avser ett högre belopp vid årsskiftet. Men det jag undrar över är ju är det ens ok att göra så här? I deras bokföring hamnar det ju på fakturadatumet. Hos mig på utskriftsdagen, då fakturan oftast dyker upp efter jag avslutat perioden. Hur gör Ni?

2 SVAR 2
Jonima
MEDLEM

Bokför du Era övriga fakturor på samma sätt? Eller använder Ni Er av utskriftsdatum? Grundregel är ju att det göra lika (skulle alltid ta fakturadatum och manuellt lägga til de dagar "extra" som jag fått) Om det inte skulle skilja en avsevärd tid, då som engångsföreteelse skulle jag kanske ta utskriftsdatum
Davor P1
CHAMPION

Ankomstdagen oavsett leveranssätt. Detta följs till 100%.
Betaltid räknar jag för det mesta ankomstdatum + överenskommen betalfrist.

Det enda undantaget som görs är transportstyrelsen och där jag av erfarenhet vet att jag blir drabbad av påminnelseavgifter.

Vi har ett antal företag som notoriskt bakåtdaterar sina fakturor upp till 10 dagar. Dessa har blivit bättre efter att man påtalat att man strikt tillämpar ankomstdatum och inte fakturadatum om dessa inte sammanfaller.

Försändelse med post dateras det datum det togs ur brevlådan.
E-postade fakturor läggs med det datum som ligger i e-postprogrammet som ankomstdatum.
EDI fakturor kontrolleras om ankomsddatum via Inexchange.

//Davor P