Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera amortering

Företaget har sålt en fastighet och köparen har nu en fordran som skall amorteras månadsvis. Ex. 1668 Fordran 2 000 000,00 där 20 000 skall amorteras varje månad (räntan skall justeras vid årets slut) Hur gör jag faktura på detta så att det stämmer mot momsredovisningen? Kan jag göra en ursprungsfaktura med den totala skulden som sen minskas vid varje inbetalning?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar


Varken ränta eller amortering påverkar momsredovisningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har jag koll på men jag skulle vilja fakturera amorteringen varje månad och det är där jag är osäker hur jag gör så att det blir rätt. Revisorn pratade om att jag kunde göra en ursprungsfaktura (bokföringsorder) med totala skulden som sen bokas bort varje inbetalning.
Annica L1
MEDLEM

Fakturera 20 000 momsfritt och motkonto 1668 istället för ett omsättnings/försäljningskonto. Kundfordringar ökar med 20k och fordringsbeloppet på konto 1668 minskas med samma belopp.

Roffakab
CHAMPION

Hej

Det bör framgå av köpeavtalet vid vilket datum fastigheten säljs och på vilket sätt den ska betalas. Köpeskillingen på 2 000 000 bör faktureras i sin helhet på försäljningsdagen så att köparen har ett underlag för att göra en ägarregistrering. Jag utgår då från att äganderätten övergår i samband med försäljningen.

Om jag var som ni skulle jag sedan boka om kundfordran (1510) till konto 1380 Andra långfristiga fordringar och sedan löpande bokföra amorteringarna/betalningarna mot detta konto.

Om betalningssättet (20 000/månad) finns angivet i köpeavtalet behövs inga månadsfakturor.

Räntedebiteringar faktureras när det blir aktuellt och mot gällande intäktskonton.

MVH
Rolf