Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera eller överföra? eEkonomi

Hej
Delar lokal och kassaregister med en kollega som har eget företag men då allt vi säljer går via min kassa/bokföring funderar vi på vad som är bäst att göra för att det ska bli rätt för alla: att hon fakturerar mig summan eller att vi skapar någon form av överföring månadsvis? Vilka konton ska jag då använda och ska det vara med eller utan moms? Någon som har samma erfarenhet och kan tipsa? Har skickat samma fråga till SKV men inte fått svar än...
Tacksam för hjälp
8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Tips om jag var som ni:

Jag utgår från att försäljningen sker via ditt kassaregister och i ditt företagsnamn samt organisationsnummer dvs du är juridiskt ansvarig för försäljningen och redovisar all försäljning i din momsdeklaration.

Då föreslår jag att din kollega månadsvis fakturerar dig sin del med ett försäljningskonto 30XX och med moms (den momssats som gäller för kollegans tjänster)

Du bokför kollegans faktura som en kostnad på konto 4600 legoarbeten och redovisar momsen som ingående moms i din momsdeklaration.

Det är viktigt att faktureringsunderlaget tydligt visar beloppet på kollegans del av försäljningen.

På så sätt gör ni en bruttoredovisning av verksamheten och det blir korrekt i slutändan.

Möjligtvis finns ett utrymme för att fakturera utan moms och att du nettoredovisar din omsättning men det skapar bara oreda och potentiella frågor kring er momsredovisning och det känns onödigt att skapa en sådan situation.

MVH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter vettigt! Tusen tack för råd och tips!
KjellP
CHAMPION

Jag hade lite av samma problem att lösa för ett par år sedan.
Jag är kassör i en frikyrkoförsamling som driver en second-handbutik. där är all försäljning momsfri eftersom den går till hjälpverksamhet.
Vi köpte en gammal mack som vi byggde om för dels försäljning av biltillbehör, godis och servering. I samma lokal bedriver vi nu vår second-handbutik.
Kassalösningen var då ett problem att lösa eftersom det var två organisationsnummer i hanteringen.

Jag vet att egentligen ska det vara två kassor eller två inloggningar i samma kassa. Kontrollbox ska också vara i dubbel upplaga eller en modell som jag vet frisörer med gemensam kassa men olika företag har. Det ställer till problem om man vill handla en begagnad skjorta och en kopp kaffe och sedan betala med kort. Ett väldans bök skulle det bli.

Vår kassaleverantör hittade en lösning i att ha en varugrupp för second-handvarorna utan moms.
Före dagsavslutet görs en avläsning och en kreditfaktura görs från bolaget till församlingen.
En gång i veckan görs sedan en utbetalning av skulden.

Jag kollade för säkerhets skull med Skatteverket och de hade inget att invända i detta fall.

Jag tror en liknande lösning skulle fungera för er också. Där ni har olika varugrupper som ni läser av vid dagsavslut och sedan gör en kreditfaktura. Moms är ju en fråga om vilka varar eller tjänster ni säljer. Det ska ju vara samma momssats på kreditfakturan som vid försäljningen.

Sedan får ni komma överens om med vilken frekvens ni gör överföringar. Finns bankgiro skulle jag nog rekommendera det, eftersom man får ett bra underlag för bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kreditfaktura.

Om jag har ett partneravtal där jag ska föra över en viss summa utan att min partner ska behöva fakturera mig för det, hur bokför jag detta? Är det via en kreditfaktura detta sker isåfall?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är fortfarande inte med på hur detta ska gå till, är det någon som kan förklara mer kortfattat?
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Det enklaste sättet är om din kollega fakturerar dig med ett försäljningskonto (30XX) och momskonto, precis som Roffak skrivit längre upp i tråden.
Eftersom detta blir en kostnad för dig så ska du bokföra kostnaden mot ett kostnadskonto, beroende på vad kostnaden avser.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad blir skillnaden mot att skicka en vanlig faktura för en utförd tjänst från min kollegas perspektiv?

Min grundtanke var att min kollega inte ska behöva hålla koll på vilka belopp som han ska fakturera mig från sitt bolag, efterersom han förmedlar tjänster som jag säljer via mitt företag, som kollegan ska få en ersättning för (som jag tänkt göra via en kreditfaktura).
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Detta är arbetssättet som vi rekommenderar för att hantera detta, något annat kan vi tyvärr inte rekommendera.

Om du ändå tycker att detta inte hjälper dig, får du kontakta en redovisningskonsult.

Ha en trevlig dag!

/Adelina