Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sam_40
MEDLEM

Fakturera försäljning skoter

Hej

Jag sålde min skoter via en firma. 

Nu ska jag få betalt för skotern men undrar vad skillnaden nack/fördelar blir om jag väljer att skicka en faktura till firman som sålt den eller att dom skickar en kreditslip till mig?

Det är inte bokförd som en inventarie.

Mvh

4 SVAR 4
Sam_40
MEDLEM

Nån?

Hej!

Tack för din fråga. Rent bokföringsmässigt är det ingen skillnad, men jag antar att du med kreditslip menar att firman självfakturerar vilket det finns vissa regler kring som du kan läsa om här. Så skulle säga att det beror på vem som har ansvaret att upprätta fakturan som avgör huruvida du skall skicka en faktura eller om firman kan skicka en självfaktura. Det är inte ovanligt att det är firman som hjälper en att sälja inventariet som upprättar en sorts självfaktura, så du kan säkert kolla med firman om hur de brukar hantera detta med andra kunder.

Ha det fint.

Josefine

Hej 

Okej, dom sa att dom generellt gjorde en kreditfaktura så det stämmer väl. 
Men ska jag bokföra det som försäljning då?

Tack för svar!
Malin

Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det skall bokföra som en försäljning enbart beror på om skotern bokförts upp som en anläggninstillgång/Inventerie samt om den är helt eller delvis avskriven. Är den upptagen som en anläggninstillgång och delvis avskriven måste förset beräkna om den säljs med en vinst eller en förlust.
Sedan bokförs hela inköpsvärdet exklusive moms på inventarien bort och även de eventuella avskrivningar som gjorts under innehavstiden.

För att räkna ut om du har gjort en vinst eller förlust på din försäljning behöver du ta reda på två saker om inventarien: försäljningspris och restvärde.

Restvärdet får du från din inventarieförteckning. Om du inte räknat ut restvärdet i inventarieförteckningen tar du inköpspriset minus de acklumulerade avskrivningarna för den specifika inventarien. 

Restvärde = Inköpspris - ackumulerade avskrivningar

Vinst/Förlust = Försäljningspris - Restvärde 

Du kan läsa mer om hur en försäljning av inventarier bokförs här.
Ha det så bra

Joachim