Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera kund för utlägg/ kostnader i enskild firma

Hej!

Jag har läst en hel del om detta, men olika svar eller inte exakt det jag undrar. Tror eg. inte att det är så svårt, men vet ej om jag gör rätt och jag blir bara förvirrad... Jag har Enskild Firma.

 

Min kund vill att jag själv köper in vissa småsaker och sedan fakturerar dem för beloppet, (kan även gälla parkeringsbiljetter). Istället för att de ska köpa och sedan skicka till mig. Men hur gör jag med bokföring, fakturan till kund och momsen för att det ska bli rätt?

 

Exempel: Jag köper in batterier för 40kr. Varav moms 10kr. Bokför jag det först som ett vanligt inköp och sedan fakturerar kund eller fakturerar jag kund direkt? Vilken summa fakturerar jag kunden, jag tar inget påslag utan vill bara ha ersättning för mina utlägg och att det ska bli rätt med ingående och utgående moms. Svara gärna med hur jag bokför på olika konton.

 

Nästa fråga gäller om jag ska fakturera för någonting som är momsfritt som Trängselskatten.

Exempel: Om trängselskatten är 100kr. Bokför jag det först som en kostnad på företaget och sedan fakturerar kund eller fakturerar jag kund direkt? Vilken summa fakturerar jag kunden, jag tar inget påslag utan vill bara ha ersättning för mina utlägg. Lägger jag på moms på fakturan till kunden? Svara gärna med hur jag bokför på olika konton.

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Tänkte först att detta var ett utlägg men jag började läsa en del om detta hos SKV och efter att jag läst deras sida om Utlägg och vidarefakturering och Mer information om utlägg och vidarefakturering blir jag något osäker gällande punkten kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören och om jag förstår det rätt gäller ju detta ett kvitto. Om kraven för utlägg inte uppfylls betraktas utlägget som en kostnad och som vidarefakturering. Jag tänker alltså att detta räknas som vidarefakturering utefter din text men jag tycker också det kan vara bra att kontrollera detta själv med Skatteverket om det skulle kännas osäkert efter att du läst deras artiklar. Nedan lägger jag iallafall information kring hur vidarefakturering hanteras rent bokföringsmässigt. 

Jag har hitta en del information på nätet och att den bekräftar att hanteringen av moms vid vidarefakturering kan vara knivig, det beror helt på situation och hur vad vidarefaktureringen gäller. Eftersom ditt företag har köpt en vara eller tjänst som ska faktureras vidare så hanteras vidarefaktureringen som en vanlig försäljning från ditt företag enligt Skatteverkets tolkning, du ska alltså använda den normala momssats som gäller det du ska vidarefakturera. Är du osäker på vilken momssats som gäller beroende på vad som ska vidarefaktureras kan du kolla på deras sida Momssats på varor och tjänster. Skatteverket har också bland annat en momsbroschyr som jag hoppas kan hjälpa dig en bit på vägen om något känns oklart. 
Du bokför det du betalat mot ett lämpligt kostnadskonto och du fördelar moms som vanligt då denna ska redovisas i din momsrapport (om kostnaden är momspliktig dvs). När du fakturerar kunden anger du beloppet exkl moms och lägger på din eventuella verksamhets momssats på fakturan. Du skulle kunna bokföra intäkten från vidarefaktureringen på konto 3590 Övriga fakturerade kostnader.

Hoppas detta kan förtydliga hanteringen något. 
Ha en fin fredag! 🙂 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tack för svar jag tror jag har fått kläm på det hela. 🙂 Jag har även pratat med skatteverket.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har legat mycket på hotell när jag varit iväg på jobb i firman,

Jag ska du fakturera min kund för hotellkostnaderna, hur gör jag detta rätt och riktigt?

Är det bara att skapa en ny artikel på fakturan för Logi? och ta ut en kostnad med 25% moms?

Tänker eftersom hotell är 12% moms.

 

Tänker mig att det är en omkostnad för att du ska kunna utföra jobbet som du fakturerar för. I det läget så är det 25 % moms som gäller.

Nedan från Redovisa Rätt:

Om säljaren haft utgifter för t.ex. frakt, resor, avgifter eller underkonsulter som denne vill att köparen ska betala kan företaget fakturera dessa kostnader till kunden (jfr utlägg). Om säljaren t.ex. fakturerar kunden för resor och hotell i samband med ett konsultuppdrag tillämpas i vissa fall samma momsskattesats på rese- och hotellkostnaderna som på konsultarvodet och i andra fall leverantörens momssats på hela beloppet.

 

Men om kostnaden ska ses som ett utlägg du gjort för kunds räkning så är det annat som gäller. Då är originalkvittot kundens och du ska endast hantera posterna i balansräkningen.