Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jlmar_
MEDLEM

Fakturera momsfria artistuppdrag som förmedlare - hur gör jag det på bästa sätt?

Hej!
Jag jobbar delvis som bokare inom musikbranschen och har några frågor när det kommer till moms gällande det här.  Om jag förmedlar ett uppdrag till en artist så är artistens arvode momsfritt men min del som jag lägger på mot slutkund är inte det enligt skattereglerna. Däremot vill jag inte att kunden ska se hur stort mitt arvode är på fakturan. Denne har heller inget med detta att göra. Någon som vet eller har tips på hur man gör med fakturan här på bästa sätt, i Visma, samt bokför detta?

Stort tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Är det du som bokare som står som mottagare och betalar fakturan till musikerna? Om det är fallet så är det vidarefakturering som gäller och kosntaden för musikerna skall inte faktureras momsfritt utan det skall då läggas på samma moms som på ditt arvode även på den vidarefakturerade delen. Du säljer en tjänst vidare och den blir då momspliktig.

Du lägger på moms på det totala beloppet som du betalt för musikerna och hela beloppet på fakturan till slutkunden blir momsbelagd.

Enda gången som det kan vara helt momsfritt är om man betalar kostnader som är utställda till din kund dvs att du betalar en faktura där fakturamottagaren är din kund och inte ditt företag.

Detta innebör att du kan skapa en faktura till kunden där du lägger hela det fakturerade beloppet (Bokning av musiker samt ditt arvode) som en enda post och beräknar moms på hela det beloppet.

Visar med ett konkret exempel. 

1. Din kosntad för bokning av musiker är 3 000 kr och den bokförs på följande sätt.

2. Ditt arvode i detta fallet är 2 000 kr inkl moms och den totala kostnaden blir då 2 000 + 3750 kr 5 750 kr pga att du skall lägga på moms även på bokningen av musikerna. Du ställer ut en faktura på hela summan på 5750 kr och momsen totalt blir 400 kr på ditt arvode och 750 kr på bokningen av musikerna så totalt sett 1 150 kr.

3. Fakturan bokförs på följande sätt.

Exemplet ovan gäller om du står som betalningsmottagere på fakturan från musikerna.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim