Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Panumanders
MEDLEM

Fakturera tjänster till annat EU-land, omvänd skattskyldighet. Momsfri?

Hej!

Jag har ett nystartat företag där jag bedriver konsultverksamhet inom radiologi. Har en kund i Spanien, och det tillämpas omvänd skattskyldighet. Arbetet är momsbelagt, men iom den omvända skattskyldigheten faktureras ingen moms, utan momsen betalas av köparen i hemlandet (Spanien), Nu till min fråga; När jag fakturerar denna kund, ska jag välja att kryssa i "Momsfri", eller inte? Av någon anledning kommer den på default som kryssad vid varje ny rad, därför hade jag lämnat den så. Jag märker att oavsett om jag kryssar i momsfri eller ej, så gör det ingen skillnad på beloppet eller summan för moms längs ned (0 oavsett). Artiklarna som sådana är ju så sett egentligen momsbelagda, och hade jag fakturerat svensk kund hade det varit 25% moms på tjänsten. 

Skärmavbild 2022-07-02 kl. 15.30.43.png

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

"Av någon anledning"?

 

Momssättningen styrs av den Artikelkontering du sätter på respektive artikel och vilken landstillhörighet Kunden har och att du kodat Kunden som Företagare.

 

I ditt fall blir det default momsfri (Spanien annat EU-land, Företagare). Om du går in på Artikelkontering så ser du upp till höger hur kopplingarna ligger.

 

Påminner också om kravet på att lämna Periodisk sammanställning vid försäljning till annat EU-land. Här behöver du ha kundens VAT-nummer inlagt i Kundregistret så att du kan läsa ut en fil och överföra till SKV. Observera att Periodisk sammanställning lämnas tidigare datum än Momsdeklaration.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack så mycket för svaret! Jättefint att du påminde mig om periodisk sammanställning, den hade jag åtminstone koll på.

 

Min fundering är alltså om det gör någon skillnad om momsfri är kryssad eller inte (samt vad som är korrekt bokföring, även om jag av ditt svar utläser att den sannolikt ska vara ikryssad).

Vad jag kan se gör det ingen skillnad, men vet inte om det kan pågå något annat bakom kulisserna som jag inte ser/förstår. Jag har svårt att förstå konceptet omvänd skattskyldighet mer än i ytliga drag. Så sett är ju inte artikeln "momsfri", även om det i min faktura inte tas ut någon moms när den ställs till företag i annat EU-land med VAT-nummer på fakturan. Teoretiskt tänker jag mig exempelvis att det i detta läge med momsfri kryssad skulle kunna tolkas som att det inte är någon moms kopplad till det utförda arbetet, medans om den inte är ikryssad kanske rapporten i periodvis sammanställning redovisar det som moms (ren spekulation).

Hej

 

Med rätt uppsättning av Kunder och Artikelkonteringar så får du automatiskt korrekt bokföring och utseende på fakturor osv. Det gäller också Momsdeklarationer och Periodisk sammanställning. Konceptet eEkonomi Smart bygger på att det ska vara lätt att få det rätt.

 

Jag förstår din fundering om den hårfina skillnaden mellan "momsfri" och "debitera utan moms" men om du ursäktar att jag säger det, eEkonomi Smart har inget utrymme för teoretiska funderingar.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej @Panumanders!

 

Jag ser att du har fått hjälp av duktiga @Roffakab, jag vill bara hoppa in i tråden och klargöra att det inte blir någon skillnad om du har Momsfri ibockad eller inte på fakturan i ditt fall, det kommer fortfarande att vara momsfritt och bokförs på samma konton.

 

Momssättningen styrs både av de inställningar du har på din kund och dina artikelkonteringar, som Roffakab har skrivit ovan.
Om du har angett att din kund har Omvänd skattskyldighet på kundkortet så blir det momsfritt, oavsett om Momsfri är ibockad på fakturan eller inte.

 

Hoppas att detta kunde förtydliga det hela lite för er, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
/Tinne