Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fasta inventarier

Hur ska jag bokföra fasta inventarier vid försäljning av fastigheten?

De ska ingå i köpt av fastigheten

 

mvh Christer 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Med att de skall ingå i köpet av fastigheten menar du då att de skall räknas som en del av fastigheten eller att ni får med inventarierna i priset för fastigheten?

1. Skall de räknas in som en del av fastigheten så skall de bokföras på konto 1110 byggnader.
2. Är det däremot inventarier som ingår i köpet men som inte skall räknas in i fastighetens värde så bokförs de på ett annat tillgångskonto.

1220 Inventarier och verktyg kan till exempel användas.

Det finns dock ett antal andra inventarierkonton. De används för olika typer av inventarier så ta en titt i kontoplanen i eEkonomi och se om du hittar det 12XX konto som passar bäst för just de inventarier som ingår i köpet. Markera rutan visa inaktiva poster för att få fram samtliga som finns att välja mellan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

inredningen ligger som inventarie just nu har du något tips på hur jag på rätt sätt överför detta till konto 1110. var går jag in och gör detta ?

 

// Christer

Hej

Du gör det enklast genom att göra en manuell verifikation under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation

12XX Kredit
1110 Debet

Ovan kontering flyttar då beloppet från 12XX kontot till 1110.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tolkar det som att du gör en försäljning av fastighet och det då ingår/lämnas med vissa inventarier. Om det inte är något belopp fastställt för dessa inventarier så krediterar du tillgångskontot, debiterar gjorda avskrivningar och bokför nettot som förlust försäljning inventarier. 

Egentligen rätt logiskt då du typ inte fick något betalt för dom....

Lycka till!