Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fått betalt för tjänster för 2022; ej fått underlev.faktura

Jag har fått betalt av en utländsk kund, för en tjänst (hotell + teaterbilj.), som genomförs nästa år. Har ännu ej fått fakturor från underleverantörerna av dessa tjänster. Hur ska detta bokföras korrekt?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Boka betalningen på konto 2420 Förskott från kunder (kredit) tills du får kostnadsfakturorna.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! - Hur redovisar jag i detta fall momsen? Utgående momsen på tjänster som jag fakturerat och fått betalt för hamnar på 2021 och ingående momsen på tjänster som jag köpt in från underleverantörer, vilka ännu inte är betalda, hamnar på 2022. Har ej heller fått fakturor ännu från underleverantörer. / E.J.

Hej

 

Jag uppfattade inte att du redan fakturerat kunden utan att du bara fått betalning. Därav mitt svar.

 

Vill du balansera en fakturerad intäkt över bokslutet bokför du:

 

Debet 3XXX (utan momskod)

Kredit 2990 Förutbetalda intäkter

När du fått levfakturorna i 2022 återför du ovanstående med omvända tecken.

 

Bokningen ska göras med nettointäkten och på det intäktskonto du använde vid fakturering.

 

Fakturerad Utgående moms redovisas under 2021 och ska inte balanseras i bokslut.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Betalningen för fakturerade tjänster, vilka kommer att genomföras 2022, har ju redan satts in på 1920. Hur motbokar jag denna inbetalning? - Underleverantörerna till dessa tjänster har ännu inte skickat några fakturor.

Du skrev: 

Debet 3XXX (utan momskod)

Kredit 2990 Förutbetalda intäkter

 

Mvh, E.J.

Inbetalningen bokförs i första läget som en vanlig inbetalning och momsen redovisas. Roffakab bokning är den man gör i bokslutet för att periodisera intäkten till rätt år, d.v.s nästa år. 

Lycka till och Gott Nytt År!