Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Folo__
MEDLEM

Fel i årsavstämningen gällande leverantörsskuldkontot (2440) - eEkonomi

Hej!
Jag lyckades göra fel vid en registrering av leverantörsfaktura 2018 vilket gjorde att det bokfördes en betalningen från konto 1910 trots att fakturan inte hade blivit betald. Januari 2019 märkte jag att betalningen inte hade blivit gjord, jag gjorde då en korrigering med omvänd debet och kredit för att försöka rädda situationen. Jag gjorde sen en överföring på min bank och bokförde denna som en separat händelse.

Problemet uppstår nu när jag gör avstämning och det inte stämmer. Ni kan se händelserna nedan, hur gör jag för att rätta till det?
1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Folo, 

Jag har kikat på din bild ovan och tycker bokföringen ser korrekt ut så vi hade nog behövt mer information kring vad du menar blir felaktigt?

1. Du skapade leverantörsfakturan vilket skapade en skuld på 2440 - Leverantörsskulder.
2. Du bokförde betalning på denna leverantörsfaktura så beloppet omfördes från 2440 till 1910 - Kassakonto.
3. Du gjorde en korrigeringsverifikation på samma datum som vände betalningen för leverantörsfakturan så saldot lämnade 1910 och återkom till 2440 igen. 
4. Du bokförde betalningen på nytt men på rätt konto så beloppet omfördes från 2440 till 1930 - Företagskonto men i Januari 2019 som jag tolkar faktiskt är korrekt datum då ingen betalning skedde 2018. 

Återkom gärna så kikar vi på det närmre. 

Ha en fin dag! 
/My