Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IsabellaFB
MEDLEM

Fel i momsredovisning vid låst räkenskapsår

Hej,

Jag har enskild firma och kalenderår som räkenskapsår. Momsredovisningen och årets resultat är bokfört 31/12-22 och bokföringen är låst för räkenskapsåret 2022. När jag nu tänkte lämna in momsdeklarationen till SKV fick jag ett felmeddelande om att den utgående momsen inte stämde överens med omsättningen. Efter att ha gått igenom bokföringen har jag hittat felen och gjort en korrigeringsverifikation som jag bokfört den 31/12. När jag nu försöker ångra den bokförda momsredovisningen för att skapa en ny som är rätt får jag upp ett felmeddelande om att den inte går att ångra eftersom bokföringsperioden är låst. Hur gör jag för att få bort den felaktiga momsredovisningen och göra en ny som jag kan skicka in till SKV?

Mvh,

Isabella

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får låsa upp hela räkenskapsåret 2022 dvs ändra till Låst December 2021. Gör sedan ändringarna .

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

IsabellaFB
MEDLEM

Tack för svar. Det känns ju klart enklast och smidigast, men när jag ska göra detta står det att jag då bryter mot bokföringslagen. Jag har letat runt, och det jag kan hitta är exempel på fel som upptäckts efter att momsdeklarationen skickats in. Ingen stans kan jag hitta att det skulle vara ok att låsa upp en låst period för att korrigera fel som upptäckts efter låsningen, men det känns ju samtidigt orimligt att behöva skicka in en felaktig deklaration för att sedan skicka in en korrigerad. Och hur skulle jag göra det i bokföringsprogrammet?

Hej

 

Jag tycker att detta är en situation som "tillåter" upplåsning så att du kan göra korrigering och skicka in en korrekt momsredovisning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB